Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica w Szczecinku. Oto jej plan

Rajmund Wełnic [email protected]
Tak wytyczyła szczecinecką obwodnicę firma Transprojekt z Gdańska. Projekt jest już na ukończeniu, a budowa ruszy do 2013 roku.
Tak wytyczyła szczecinecką obwodnicę firma Transprojekt z Gdańska. Projekt jest już na ukończeniu, a budowa ruszy do 2013 roku. Materiały GDDKiA
Po interwencji władz Szczecinka projektanci przesunęli zjazd "Północ"

Tym samym znamy już przebieg ekspresowej obwodnicy, której budowa będzie największą inwestycją drogową w dziejach miasta.

Dziś prezentujemy mapę z wytyczoną obwodnicą Szczecinka. Kilkunastokilometrowe obejście miasta na południu rozpocznie się w okolicach Turowa i łukiem od strony wschodniej ominie dzielnice przemysłowe i mieszkaniowe, które teraz przecina stara obwodnica. Na końcowym odcinku trasa będzie przebiegać wzdłuż torów kolejowych na Kołobrzeg i z drogą krajową nr 11 na Koszalin połączy się w rejonie dawnej strzelnicy wojskowej.

I tu była konieczna poprawka.
- Projektanci wytyczyli węzeł "Północ" na środku działki, którą przeznaczyliśmy w planie zagospodarowania na centrum handlowe - mówi wiceburmistrz Szczecinka Daniel Rak.
Oznaczałoby to, że żadne centrum nie mogłoby tam powstać. Miasto nie dostałoby też odszkodowania za tę działkę od drogowców, bo takowe dostają jedynie prywatni właściciele terenów zajmowanych pod drogi. W ratuszu zaś liczą, że działkę uda się sprzedać jakiemuś inwestorowi za kilka milionów złotych. - Po rozmowach projektanci przesunęli węzeł nieco na południe, na tereny rolne - dodaje wiceburmistrz.
Do rozwiązania pozostaje jeszcze problem przebiegu obwodnicy koło ujęcia wody w Bugnie. Drogi nie można poprowadzić inaczej, jak tuż obok strefy ochronnej ujęcia. - Musimy zastosować jakieś zabezpieczenie lub zmniejszyć strefę pośrednią, aby uchronić ujęcie wody w razie jakiegoś wypadku np. cysterny - mówi Daniel Rak.

Drogowcy ze szczecińskiego oddziału Generalne Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w tym roku dostaną decyzję środowiskową, ostatecznie zatwierdzą też przebieg trasy i projekty wykonawczy. Zgodnie z planami budowa ma się rozpocząć do 2013 roku.
Koszt na pewno będzie gigantyczny, rzędu kilkuset milionów złotych. Nigdy w historii Szczecinka nie wydano nawet zbliżonej kwoty na drogi. Wyłoży ją budżet państwa. Na razie sama tylko dokumentacja projektowa kosztowała 3,639 mln zł.

Na całej blisko 13-kilometrowej długości od Turowa do wylotu na Koszalin obwodnica będzie miała parametry drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu (w ciągu drogi krajowej nr 20 czterokilometrowa obwodnica będzie miała jedną jezdnię). Trasą będzie można mknąć 100 km/h (na "20-tce" 80 km/h). Ulokowane na niej zostaną cztery węzły drogowe ze zjazdami do Szczecinka i aż 13 obiektów mostowych.

Miasto wybuduje ze swojej strony sieć tzw. dróg wspomagających, którymi będzie można się dostać z i na obwodnicę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!