Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odwołania od decyzji środowiskowej dla S11 ze Szczecinka do Piły [ZDJĘCIA]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Na północ od Szczecinka trwają już pierwsze prace związane z budową odcinka S11 do Bobolic
Na północ od Szczecinka trwają już pierwsze prace związane z budową odcinka S11 do Bobolic Rajmund Wełnic
Aż cztery odwołania złożono od decyzji środowiskowej na odcinek drogi ekspresowej S11 ze Szczecinka do Piły. Nie wróży to dobrze budowie „drogi życia” dla Pomorza Środkowego.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla 59-kilometrowego odcinka S11 ze Szczecinka do Piły Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu wydała pod koniec sierpnia 2023 roku. Decyzja zatwierdza przebieg drogi ekspresowej, co oznaczać miało, że drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczną opracowanie koncepcji programowej wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską, którą ma przygotować firma Aecom Polska.

Odwołania ekologów i nie tylko

Niestety, zanosi się, że tak szybko i bezproblemowo to nie pójdzie. - Odwołania te, wraz z całą dokumentacją, na podstawie której wydano DŚU, zostały przekazane przez RDOŚ do organu drugiej instancji, czyli do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – powiedziała nam Alina Cieślak, rzeczniczka wielkopolskiego RDOŚ.

Rozstrzygnięć jeszcze nie ma, a – jak informuje RDOŚ – odwołania są aż cztery i to dość drobiazgowe. Złożyły je m.in. dwie organizacje ekologiczne. - Fundacja Nasz Promyk Nadziei złożyła odwołanie od decyzji zarzucając brak odniesienia do innych wariantów, błędną analizę wariantową, brak rzetelności przy opisaniu konfliktów społecznych, zbyt ogólnikowe sformułowania warunków oraz brak odniesienia się w raporcie do kwestii gruntowo–wodnych, w szczególności ujęcia Stara Łubianka – Dobrzyca – informuje Jacek Przygodzki, wicedyrektor RDOŚ w Poznaniu.

Z kolei Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot złożyło odwołanie zarzucając wadliwość sporządzonego raportu w zakresie sieci korytarzy ekologicznych i ochrony łączności ekologicznej, brak zaprojektowania odpowiednich przejść dla zwierząt, brak rzetelności inwentaryzacji terenowej.

Co ciekawe, odwołanie złożył także wnioskodawca, czyli GDDKiA. - W zakresie nie uwzględnienia istotnych informacji w zakresie lokalizacji i parametrów obiektów budowlanych, inżynierskich stanowiących także przejścia dla zwierząt – dodaje Jacek Przygodzki. Do tego dochodzi odwołanie osoby prywatnej, której działka znajduje się na trasie projektowanej S11 lub w jej pobliżu. Ona z kolei kwestionuje przebieg drogi w wariancie dla którego została wydana decyzja. - Według strony najkorzystniejszym wariantem byłby wariant II – mówi wicedyrektor RDOŚ.

Co ustala decyzja środowiskowa dla S11?

Decyzja środowiskowa określa przebieg odcinka S11: zacznie się zaraz za obwodnicą Szczecinka, od wschodu ominie Okonek, a od zachodu Podgaje i Jastrowie (przy tych miastach powstaną węzły drogowe). Za tym miastem przetnie linię kolejową nr 405 i DK22 i dalej przebiegać będzie równolegle do obecnej DK11. Aż do Piły w rejonie węzła Piła Północ, gdzie będzie się łączyć z S10.

Przetarg na szczecinecko-pilski odcinek ekspresówki w formule „zaprojektuj i zbuduj” GDDKiA planowała ogłosić w roku 2025 i jeszcze w tym samym roku podpisać umowę z wykonawcą. Czy ten termin jest zagrożony? Trudno powiedzieć, ale prac koncepcyjnych na razie zacząć i zakończyć nie można zanim odwołania nie zostaną prawomocnie rozpatrzone. Drogowcy chcieli, aby ta część trasy S11 była gotowa w roku 2029.

Co się teraz dzieje na S11?

Są i lepsze wieści z Wielkopolski – w marcu GDDKiA wybrała ofertę na budowę 22 kilometrów obwodnicy Obornik. Za nieco ponad 853 mln zł ma ją zbudować konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Wykonawca będzie miał - w systemie „zaprojektuj i buduj” - 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) na zakończenie zadania – obwodnicą Obornik do zachodniego obejścia stolicy Wielkopolski pojedziemy więc w roku 2027.

Na Pomorzu Zachodnim zaś już trwa budowa ostatniego w naszym województwie odcinka S11 Szczecinek – Bobolice. Za 1,107 miliarda zł do 2026 roku wybuduje go firma Intercor.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera