Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyjeżdżającym na urlop ku przestrodze

Inga Domurat [email protected]
Lista skontrolowanych znajduje się na stronie internetowej: www.uokik.gov.pl w zakładce "turystyka - raport”.
Lista skontrolowanych znajduje się na stronie internetowej: www.uokik.gov.pl w zakładce "turystyka - raport”.
Dokładnie 137 organizatorów usług turystycznych losowo wybranych w całym kraju skontrolował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nie wiesz, pytaj

Nie wiesz, pytaj

Przed podpisaniem umowy najlepiej sprawdzić, czy jej zapisy są dla nas niekorzystne u rzecznika praw konsumentów. W Koszalinie biura znajdują się w Urzędzie Miasta (tel. 094 348-88-44) i w siedzibie starostwa (tel. 094 342-83-31). W miastach regionu w starostwach powiatowych.

Prawie wszyscy stosowali niekorzystne dla klientów zapisy w umowach.

Nie inaczej było z Agencją Turystyczną BAJAD z Koszalina i Biurem Turystyki Aktywnej BELFER - JB ze Słupska. Można tylko przypuszczać, że podobne niedozwolone zapisy, wciąż stosują u nas też inne agencje i biura.

Koszalińskiej agencji UOKiK wytknął choćby to, że w ulotce informacyjnej podaje ceny stałe, ale zastrzega sobie jednak prawo do zmiany ceny do 10 %. Za niezgodne z prawem uznał też zapis dotyczący terminu reklamacji, który agencja określa na 7 dni od daty zakończenia imprezy, przy czym warunkuje jej uwzględnienie od wcześniejszego zgłoszenia na piśmie, podpisanego przez pilota i uczestników. UOKiK zakwestionował też zapis dotyczący potrącenia z góry założonych kwot w przypadku rezygnacji klienta z uczestnictwa w wycieczce.

Natomiast w słupskiej firmie wzbudził zastrzeżenia m.in. zapis, który daje jej prawo do odwołania imprezy turystycznej na dwie godziny przed jej rozpoczęciem i nie zobowiązuje do wypłaty odszkodowania. Wobec obu firm UOKiK wszczął postępowanie administracyjne.

- To oznacza, że mamy uzasadnione przypuszczenia, że w umowach zastosowane zostały klauzule już uznane wcześniej za niedozwolone - wyjaśnia Kamila Kurowska z UOKiK. - Jeśli właściciele firm turystycznych zadeklarują zmianę zapisów w umowach i faktycznie to zrobią, to postępowanie umorzymy. Jeśli nie to kara może być surowa i sięgać nawet 10% ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy.

Na pewno uniknie jej BAJAD. - Już wszystko wyprostowaliśmy, zmieniliśmy zapisy i mamy na to potwierdzenie z gdańskiego oddziału UOKiK. Postępowanie wobec nas powinno być już umorzone - zapewnia nas Jacek Dopierała, współwłaściciel firmy.

Na dzień 13 czerwca wciąż UOKiK prowadził postępowania w sprawie naruszania zbiorowych interesów konsumentów wobec 101 organizatorów turystycznych w Polsce. Wśród nich są także ci zrzeszeni w Polskiej Izbie Turystyki, uważanej za gwaranta jakości świadczonych w tej branży usług, jak choćby szczecińska "EWATRANS". - Wiem o tym i będę ich bronił, bo każdy z nich musiałby mieć w firmie prawnika, który tylko sprawdzałby jakie zapisy w umowach można jeszcze stosować, a jakie już nie - mówi Józef Ratajski, sekretarz generalny w PIT.

- Na 1200 niedozwolonych klauzul aż 360 dotyczy turystyki. I znalazły się tu, bo zabrakło w zapisie na przykład przecinka. Owszem firmom turystycznym zdarzają się bzdurne zapisy, ale klient może je kwestionować na drodze sądowej i tak powinno zostać. A takimi raportami tylko naganiamy klientów zagranicznym biurom, które wcale nie oferują klientom lepiej skonstruowanych umów. Ale już UOKiK nie ma prawa ich skontrolować.

Może i na raporcie skorzystają zagraniczne biura, może i UOKiK czepia się o przecinki. Ale przecież ten raport mógł zakończyć się niczym, gdyby okazało się, że umowy konstruowane są przez organizatorów turystycznych uczciwie. A przez tych losowo wybranych nie były.

Klient ma prawo

Zgodnie z przepisami ustawy o usługach turystycznych koszt imprezy nie może ulec zmianie, chyba że umowa wyraźnie to przewiduje i to tylko w ściśle określonych przypadkach i należy o tym poinformować klienta najpóźniej na 20 dni przed jej rozpoczęciem. Klient ma prawo odstąpić od umowy niezależnie od wartości podwyżki. W przypadku zmiany programu imprezy i jej warunków klient ma prawo odstąpić od umowy i żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń, bez obowiązku zapłaty kary umownej. Żądanie pisemnego potwierdzenia nieprawidłowości w wykonaniu usługi od klienta nie powinno być wymagane i stanowić podstawę do uwzględnienia reklamacji. Na jej złożenie mamy 30 dni i tyle samo ma organizator na odpowiedź. Oferty Last minute też podlegają reklamacji. Jeśli umowa nie daje klientowi takich praw, powinien żądać zmiany jej warunków przed jej podpisaniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty