Nie wiesz, pytaj
Nie wiesz, pytaj
Przed podpisaniem umowy najlepiej sprawdzić, czy jej zapisy są dla nas niekorzystne u rzecznika praw konsumentów. W Koszalinie biura znajdują się w Urzędzie Miasta (tel. 094 348-88-44) i w siedzibie starostwa (tel. 094 342-83-31). W miastach regionu w starostwach powiatowych.
Prawie wszyscy stosowali niekorzystne dla klientów zapisy w umowach.
Nie inaczej było z Agencją Turystyczną BAJAD z Koszalina i Biurem Turystyki Aktywnej BELFER - JB ze Słupska. Można tylko przypuszczać, że podobne niedozwolone zapisy, wciąż stosują u nas też inne agencje i biura.
Koszalińskiej agencji UOKiK wytknął choćby to, że w ulotce informacyjnej podaje ceny stałe, ale zastrzega sobie jednak prawo do zmiany ceny do 10 %. Za niezgodne z prawem uznał też zapis dotyczący terminu reklamacji, który agencja określa na 7 dni od daty zakończenia imprezy, przy czym warunkuje jej uwzględnienie od wcześniejszego zgłoszenia na piśmie, podpisanego przez pilota i uczestników. UOKiK zakwestionował też zapis dotyczący potrącenia z góry założonych kwot w przypadku rezygnacji klienta z uczestnictwa w wycieczce.
Natomiast w słupskiej firmie wzbudził zastrzeżenia m.in. zapis, który daje jej prawo do odwołania imprezy turystycznej na dwie godziny przed jej rozpoczęciem i nie zobowiązuje do wypłaty odszkodowania. Wobec obu firm UOKiK wszczął postępowanie administracyjne.
- To oznacza, że mamy uzasadnione przypuszczenia, że w umowach zastosowane zostały klauzule już uznane wcześniej za niedozwolone - wyjaśnia Kamila Kurowska z UOKiK. - Jeśli właściciele firm turystycznych zadeklarują zmianę zapisów w umowach i faktycznie to zrobią, to postępowanie umorzymy. Jeśli nie to kara może być surowa i sięgać nawet 10% ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy.
Na pewno uniknie jej BAJAD. - Już wszystko wyprostowaliśmy, zmieniliśmy zapisy i mamy na to potwierdzenie z gdańskiego oddziału UOKiK. Postępowanie wobec nas powinno być już umorzone - zapewnia nas Jacek Dopierała, współwłaściciel firmy.
Na dzień 13 czerwca wciąż UOKiK prowadził postępowania w sprawie naruszania zbiorowych interesów konsumentów wobec 101 organizatorów turystycznych w Polsce. Wśród nich są także ci zrzeszeni w Polskiej Izbie Turystyki, uważanej za gwaranta jakości świadczonych w tej branży usług, jak choćby szczecińska "EWATRANS". - Wiem o tym i będę ich bronił, bo każdy z nich musiałby mieć w firmie prawnika, który tylko sprawdzałby jakie zapisy w umowach można jeszcze stosować, a jakie już nie - mówi Józef Ratajski, sekretarz generalny w PIT.
- Na 1200 niedozwolonych klauzul aż 360 dotyczy turystyki. I znalazły się tu, bo zabrakło w zapisie na przykład przecinka. Owszem firmom turystycznym zdarzają się bzdurne zapisy, ale klient może je kwestionować na drodze sądowej i tak powinno zostać. A takimi raportami tylko naganiamy klientów zagranicznym biurom, które wcale nie oferują klientom lepiej skonstruowanych umów. Ale już UOKiK nie ma prawa ich skontrolować.
Może i na raporcie skorzystają zagraniczne biura, może i UOKiK czepia się o przecinki. Ale przecież ten raport mógł zakończyć się niczym, gdyby okazało się, że umowy konstruowane są przez organizatorów turystycznych uczciwie. A przez tych losowo wybranych nie były.
Klient ma prawo
Zgodnie z przepisami ustawy o usługach turystycznych koszt imprezy nie może ulec zmianie, chyba że umowa wyraźnie to przewiduje i to tylko w ściśle określonych przypadkach i należy o tym poinformować klienta najpóźniej na 20 dni przed jej rozpoczęciem. Klient ma prawo odstąpić od umowy niezależnie od wartości podwyżki. W przypadku zmiany programu imprezy i jej warunków klient ma prawo odstąpić od umowy i żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń, bez obowiązku zapłaty kary umownej. Żądanie pisemnego potwierdzenia nieprawidłowości w wykonaniu usługi od klienta nie powinno być wymagane i stanowić podstawę do uwzględnienia reklamacji. Na jej złożenie mamy 30 dni i tyle samo ma organizator na odpowiedź. Oferty Last minute też podlegają reklamacji. Jeśli umowa nie daje klientowi takich praw, powinien żądać zmiany jej warunków przed jej podpisaniem.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?