Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gigantyczna dotacja na szczecineckie autobusy na prąd

Rajmund Wełnic
Elektryczny autobus polskiego Solarisa był już testowany na ulicach Szczecinka ponad rok temu. Teraz szczecinecka Komunikacja Miejska kupi 10 podobnych pojazdów
Elektryczny autobus polskiego Solarisa był już testowany na ulicach Szczecinka ponad rok temu. Teraz szczecinecka Komunikacja Miejska kupi 10 podobnych pojazdów Rajmund Wełnic
Mieszkańcy Szczecinka przesiądą się wkrótce do autobusów elektrycznych.

Zarząd województwa przyznał właśnie dotacje na inwestycje komunikacyjne z Regionalnego Programu Operacyjnego. Z puli 73 mln zł na Szczecinek przypadło aż blisko 20 mln zł! Najwięcej pochłonie zakup 10 autobusów elektrycznych i budowa stacji ładowania ich baterii. To wydatek rzędu 25 mln zł, a dotacja wyniesie 17,5 mln zł. Po podpisaniu umów, szczecinecka Komunikacja Miejska w najbliższych miesiącach ogłosi przetarg na dostawę pojazdów.

Miasto zbuduje też system wypożyczalni rowerów zintegrowany z przystankami i informacją pasażerską za 2,649 mln zł, z czego dofinansowanie wyniesie 1,83 mln zł.

Sprawa zakupu autobusów elektrycznych do samego końca budziła kontrowersje. Chodzi głównie o relację ceny – mimo wysokiego dofinansowania – do zysków na kosztach eksploatacji, głównie paliwie. I tego, czy oszczędności te zrekompensują w przyszłości konieczność wymiany akumulatorów.

W tej materii jest tak wiele niewiadomych, że to trudno oszacować. Z posiadanej przez nas analizy ekonomicznej wynika, że na razie jedna firma transportowa w Polsce (MZK Płock) pochwaliła się wiedzą, że oszczędności na paliwie w wypadku „elektryka” to 36 procent kosztów paliwa. W skali roku to około 260 tys. zł w wypadku 10 autobusów. W ciągu 7 lat (taki okres gwarancji na baterie będzie w przetargu KM Szczecinek) pozwoli to ograniczyć wydatki o około 1,8 mln zł. Potem akumulatory trzeba wymienić – na dziś to koszt rzędu 800 tys. zł na każdy autobus. Burmistrz Jerzy Hardie-Douglas jest pewien, że za kilka lat technologia pójdzie tak do przodu, że cena spadnie do 20 procent.

To jednak wróżenie z fusów. Przy optymistycznym założeniu, że cena baterii wyniesie 300 tys. zł, za 7 lat trzeba będzie wyłożyć 3 mln zł za ich wymianę, czyli dołożyć 1,2 mln zł ponad to, co się oszczędziło (tzw. luka finansowa). W pesymistycznym: relacje te wynoszą już odpowiednio 8 mln zł i blisko 7 mln zł. W pośrednim: 5 i grubo ponad 3 mln zł.

Niewiadomych jest więcej – jak będą się „elektryki” i ich podzespoły sprawować w szczecineckich warunkach? – Testowany u nas autobus na jednym ładowaniu przejeżdżał 6-6,5 godziny, rok wcześniej ten sam fabrycznie nowy egzemplarz w Zielonej Górze potrafi przejechać i 10 godzin – mówi znawca tematu.

Dodajmy, że niedawno – z 77-procentową dotacją unijną – kołobrzeska KM zakupiła 8 spalinowych solarisów, które będą wozić pasażerów w tym uzdrowiskowym mieście. A Szczecin - z tej samej puli co Szczecinek - kupi 16 autobusów hybrydowych (elektryczno-spalinowych).

Burmistrz Szczecinka zapewnia, że przyszłość należy do pojazdów elektrycznych i tłumaczy, że ratusz zdecydował się na takie autobusy, aby podnieść szanse w konkursie na dotacje. – Początkowo pula 60 mln zł z RPO miała być przeznaczona tylko na Szczecinek i Wałcz, później dołączono do tego aglomerację szczecińską oraz koszalińsko-kołobrzesko-białogardzką – mówi Jerzy Hardie-Douglas. Tłumaczył, że aplikując o „elektryki”, miasto dostało tyle punktów, że otrzymało dotację w wymaganej wysokości (inwestycja szacowana jest na 20 mln zł). – Jestem więc święcie przekonany o słuszności tej drogi.

Popularne na gk24:

Gk24.pl

Zobacz także: Szczecinek: Podsumowanie tygodnia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!