PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały Towarzystwu Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej darowiznę w postaci ponad 4 kilometrów szyn oraz zestawu elementów mocujących: podkładki żebrowe, łubki, śruby łubkowe, śruby stopowe, nakrętki, łapki, wkręty i pierścienie - poinformowała Magdalena Janus, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Wysłużony materiał, o łącznej wartości ponad 410 tys. złotych pochodzi ze szlaku Grotniki Drawskie - Złocieniec na linii kolejowej nr 410 Grotniki Drawskie - Choszczno - dodała.
- To bardzo duże wsparcie, a jak duże, zobrazujmy to liczbami. Gdybyśmy chcieli sami zakupić tyle szyn, musielibyśmy wydać 1,3 miliona złotych. Nie stać nas na takie wydatki - przyznaje Paweł Gajdzica, prezes zarządu Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. - W przypadku remontu trakcji kolejowych, 80 procent kosztów to materiały, 20 procent to robocizna - dodaje.
Procedura związana ze składaniem wniosku i jego rozpatrywaniem trwała dwa lata, ale szczęśliwie ostateczna decyzja okazała się pozytywna. Obecnie TKKW czeka na rozpatrzenie wniosku dotyczącego darowizny akcesoriów (śrub, łat i innych elementów związanych z realizacją remontów torów kolejowych). Zakład Linii Kolejowych w Bydgoszczy do wniosku ma odnieść się w ciągu najbliższych trzech miesięcy.
Jak przypomina PLK, działające od 2005 r. Towarzystwo jest zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem na zabytkowej, powstałej w 1898 r., linii kolei wąskotorowej Koszalin - Rosnowo - Bobolice. Szyny na tym odcinku pochodzą w większości jeszcze z XIX wieku, więc ich wymiana jest tym bardziej zasadna. Remont będzie prowadzony na odcinku między Manowem na Rosnowem. W pierwszej kolejności będą wymieniane łuki, na bardziej sztywne i wytrzymałe, ze względu na tabor (lokomotywę), którym dysponuje Towarzystwo. Podkłady i kruszywo TKKW będzie musiał załatwić we własnym zakresie. Remont ma być realizowany między październikiem a listopadem.
Elementy torów to druga darowizna od PLK SA dla Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. W 2020 roku organizacja otrzymała również materiały nawierzchni kolejowej. Przekazane wówczas szyny i elementy mocujące umożliwiły remont jednego kilometra toru w rejonie przystanku Bonin.
Jak już informowaliśmy, za prawie 50 tysięcy złotych wyremontowano niedawno rozjazd nr 17 Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, na terenie lokomotywowni. Inwestycja w całości została sfinansowana przez Gminę Miasto Koszalin. Dzięki pieniądzom z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego na jesień planowany jest też remont 210-metrowego odcinka między Boninem a Manowem. 50 tysięcy zł wynosi dotacja Województwa Zachodniopomorskiego, 10 tysięcy zł - dotacja Starostwa Powiatowego w Koszalinie, 10 tysięcy zł wsparcie od Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a reszta to środki własne Towarzystwa.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?