MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trasa S6 i obwodnica Koszalina: najdłuższa estakada zaczyna wychodzić z ziemi [ZDJĘCIA]

Jakub Roszkowski
Jakub Roszkowski
Ta estakada pojawi się na przecięciu nowej trasy S6 z linią kolejową Koszalin - Słupsk. Będzie przebiegać nad torami
Ta estakada pojawi się na przecięciu nowej trasy S6 z linią kolejową Koszalin - Słupsk. Będzie przebiegać nad torami Michał Borkowski
Ma mieć aż 790 metrów długości. Jej podpory będą miały po nawet 15 metrów wysokości. Pierwsze dwie są już niemal gotowe. Mowa o estakadzie, którą właśnie zaczęto budować na koszalińsko - sianowskiej obwodnicy.

Ta estakada pojawi się na przecięciu nowej trasy S6 z linią kolejową Koszalin - Słupsk. Będzie przebiegać nad torami. A zastąpi planowane wcześniej przejście drogi pod linią kolejową. Dlaczego? Bo w 2018 roku, podczas budowy S6 na odcinku Koszalin - Sianów, pojawiły się poważne problemy z podłożem. Konieczne było więc wyłączenie do osobnej realizacji 8-kilometrowego odcinka z Sianowa do ul. Władysława IV w Koszalinie. Tam napotkano - wyjątkowo rzadko spotykane - problemy geologiczne, związane z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych i to pod ciśnieniem. To tzw. podziemne jezioro nie pozwoliło na zastosowanie pierwotnie przewidzianej technologii budowy.

W lipcu ubiegłego roku wybrano nowego wykonawcę - konsorcjum firm z liderem Polbud Pomorze - które za 448 milionów złotych dokończy obwodnicę, budując właśnie wspomnianą estakadę. Dodajmy, że ta estakada - jedna z najdłuższych na całej S6 i najdłuższa w regionie koszalińskim - będzie stanowiła aż 10 procent całej, objętej przetargiem, budowy brakującego odcinka trasy.

- Obecnie są wykonywane podpory estakady oraz posadowienie, czyli swoisty fundament estakady. Są to barety - segmenty ścian szczelinowych, których długość jest zróżnicowania w zależności od struktury podłoża. Maksymalna sięga aż 29 metrów - podaje nam szczegóły tej inwestycji Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Prowadzone są również prace przy przyczółkach, w tym przy stanowisku nasuwania, z którego właśnie będzie nasuwana na wykonane podpory konstrukcja przęseł estakady - słyszymy.

Estakada będzie miała łącznie 11 podpór, w tym oczywiście dwa przyczółki. Pojawi się na niej 10 przęseł, najdłuższe będzie miało rozpiętość aż 130 metrów. Najwyższy filar ma mieć około 15 metrów wysokości.

Cała obwodnica Koszalina i Sianowa, łącznie z brakującym fragmentem, to 21,1 kilometra, ma zostać oddana do użytku w 2023 roku. Od jesieni 2019 roku dostępne dla kierowców są odcinki tej trasy o długości 13,2 kilometra: od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód oraz końcowy fragment od węzła Sianów Wschód.

od 7 lat
Wideo

Odszedł Janusz Rewiński

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gk24.pl Głos Koszaliński