Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga S6. Co z obwodnicą Koszalina i Sianowa?

Marzena Sutryk
Marzena Sutryk
Wykonawca obwodnicy Koszalin - Sianów dostarczył do GDDKiA dokumentację z propozycją wykonania zamiennej technologii budowy drogi w rejonie ul. Władysława IV i dalej w kierunku Gorzebądzia.

Chodzi o trudny odcinek budowanej obwodnicy w ramach drogi ekspresowej S6, który przebiega w rejonie, gdzie wcześniej były prowadzone tzw. mikrowybuchy. Przypomnijmy, prace prowadzone wiosną tego roku zostały wstrzymane w maju z uwagi na potencjalne zagrożenie dla pobliskich wieżowców (odczuwalne były drgania i wychylenia).

Metoda z zastosowaniem mikrowybuchów, dzięki którym sukcesywnie udawało się zagęścić tutejsze podłoże, okazała się nieodpowiednia dla tego terenu. Przez kolejne miesiące prowadzone były badania i analizy, by wybrać metodę, która pozwoli na kontynuowanie prac budowlanych.

Trudności występujące w trakcie realizacji związane były przede wszystkim z tym, że pod powierzchnią ziemi stwierdzono obecność wody na dużych obszarach na głębokości 12 - 15 metrów. Wykonawca (konsorcjum firm Porr Polska Infrastructure i Polbud - Pomorze) zaproponował inną metodę ustabilizowania podłoża.

- Zaproponował w tym miejscu betonowe pale przemieszczeniowe - mówi Krzysztof Kowalski, który nadzoruje inwestycję z ramienia inwestora, szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na czym to polega? Na danym obszarze, a takich w omawianym rejonie jest siedem, m.in. przy ul. Władysława IV, dwa punkty są za Kędzierzynem, dwa kolejne za Skwierzynką (mają po 100 i 70 metrów długości), jeden koło Gorzebądzia - a więc na tych obszarach wykonawca proponuje wbudowanie w ziemię kilkuset pali, które utworzą siatkę.

W naszym regionie trwa realizacja drogi ekspresowej S6. Zobaczcie zdjęcia z prac prowadzonych na odcinku Ustronie Morskie - Koszalin.

Droga S6. Prace na odcinku Ustronie Morskie-Koszalin [zdjęcia]

Ciekawostka, gdyby te pale ułożyć jeden za drugim (mają po kilka - kilkanaście metrów), to łącznie odcinek miałby 230 km długości. Na wspomnianą siatkę przychodzi tzw. materac, kładziona jest też m. in. gruba warstwa kruszywa, na końcu powstaje konstrukcja drogi. - Powołany został specjalny zespół, który przeanalizuje propozycję wykonawcy i zdecyduje o jej przyjęciu, a może o modyfikacji, to się dopiero okaże - dodaje Krzysztof Kowalski.

- Zależy nam na czasie, chcemy podjąć decyzję do końca roku. Z uwagi na obecny etap, nie jest możliwe określenie terminu realizacji tego odcinka - o ile przesunie się termin zakończenia budowy. Z tym że to nie przekłada się na realizację pozostałej części obwodnicy; odcinek od ul. Szczecińskiej do węzła na ul. Władysława IV wraz z budową węzła nie ma żadnych opóźnień.

W naszym regionie trwa realizacja drogi ekspresowej S6. Zobaczcie zdjęcia z prac prowadzonych na odcinku Kiełpino-Kołobrzeg Zachód.

Droga S6. Prace na odcinku Kiełpino-Kołobrzeg [ZDJĘCIA]

Jak usłyszeliśmy, w praktyce to oznacza, że zgodnie z terminem zakończenia, a więc na koniec lipca przyszłego roku, powinniśmy mieć możliwość pojechania tą częścią obwodnicy. - Nie ma przeszkód, by oddawać obwodnicę etapami - mówi Krzysztof Kowalski.

- Realizacja węzła na Władysława IV i zjazd w kierunku os. Jamno i ul. Władysława IV jest po naszej stronie i to też uda się wykonać w terminie. Nasza inwestycja kończy się w rejonie ogrodów działkowych. Ewentualna dalsza rozbudowa ulicy jest już po stronie miasta.

Zobacz także Stanisław Gawłowski o drodze S6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo