Próbna matura 2013. OPERON. Sugerowane odpowiedzi z języka polskiego
Sugerowanych odpowiedzi udzielił nam polonista Tomasz Stępniak z I LO im. St. Dubois w Koszalinie za co serdecznie dziękujemy.
ZOBACZ TAKŻE: Próbna MATURA 2013 OPERON. Matematyka ODPOWIEDZI
Zadanie 1. (1 pkt)
A. metaforycznym zwrotem
Zadanie 2. (2 pkt)
Wyrazy pokrewne: zarobić, dorobić, nadrobić, dorobiłem
Funkcja: wymienione wyrazy odnoszą się do słowa "robić". Autor chce w ten sposób podkreślić, że sensem i celem życia współczesnego człowieka jest "robota", praca.
Zadanie 3. (2 pkt)
"Żyć podle" to znaczy pozwolić, aby nasze życie zdominowała praca. Być "kreatywnym i mobilnym", co znaczy nie pozwalać sobie na chwilę przestoju i stabilizacji, pozwolić, aby naszym życiem rządził bezrozumny pęd.
Trzy cechy takiego "podłego życia" to:
- bezustanna aktywność
- ciągłe dostosowanie się do zmiennych warunków
- bycie dyspozycyjnym
Zadanie 4. (2 pkt)
Praca - realizacja projektów: Słowo praca brzmi staroświecko i kojarzy się z wysiłkiem. Realizacja projektów brzmi nowocześnie i lekko.
Człowiek twórczy - człowiek kreatywny: Bycie twórczym ma charakter tymczasowy, nie jest stałe i nie gwarantuje rezultatów. Bycie kreatywnym to cecha permanentna, stała i kojarzy się z sukcesem.
Zadanie 5. (1 pkt)
Rene Pollesch, podobnie jak współczesny człowiek cały czas jest w biegu, jest dyspozycyjny, nie ma czasu na normalną miłość (życie uczuciowe), dzieci, a dom nie jest dla niego schronieniem.
Zadanie 6. (2 pkt)
Czynnik zagrażający współczesnemu stylowi życia: miłość. Sposób negatywnego wpływu na współczesny styl życia: ogranicza dyspozycyjność, uniemożliwia kreatywność
Czynnik zagrażający: dzieci (dom). Sposób negatywnego: wymagają czasu i uwagi, które są bezcenne
Zadanie 7. (2 pkt)
Część I - akapit 1. - 6.: zasady i wartości współczesnego stylu życia.
Część II - akapity 8. - 16.: pochwała opieszałości i refleksyjnego stylu życia.
Zadanie 8. (1 pkt)
Mówiący wypowiada się w 1 os. l. poj. ("wiem"), używa sformułowania "nasze", a więc identyfikuje się z pewnymi postawami, stylem życia.
Zadanie 9. (1 pkt)
- odkrycia naukowe ( wymagają bezinteresowności i zainteresowania)
- rozsądna i przemyślana polityka
- wolność i pluralizm
Zadanie 10. (2 pkt)
- powołuje się na wypowiedzi i poglądy innych osób (autorytetów), m.in. H. Arendt, O. Marquard.
- używa form liczby mnogiej: "wiemy", "nasze", "nas", "jesteśmy"
- używa epitetów wartościujących: "najważniejsze", "sensowna", "wielka"
Zadanie 11. (1 pkt)
"Samotność zdwojona" - to inaczej samotność podwójna. Człowiek jest skazany sam na siebie, a potem uświadamia sobie swoją samotność w kontakcie z innymi. Współczesny pośpiech powoduje, że człowiek nie tylko nie ma czasu na kontakt z innymi, ale też na refleksję nad samym sobą i skazuje się na "samotność zdwojoną".
Zadanie 12. (1 pkt)
Myślenie jest ciężką, wewnętrzną pracą samym z sobą, a jednocześnie na zewnątrz wydaje się opieszałością i lenistwem.
Zadanie 13. (1 pkt)
1. Używa 1 os. l. mn. ("słyszymy", "my musimy") -> akapit 3.
2. Zadaje pytania, które mogą zadawać sobie czytelnicy, a następnie udziela na nie odpowiedzi.
3. W akapicie używa zwrotu grzecznościowego "Proszę"
Zadanie 14. (1 pkt)
B. kolokwializmy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?