Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próbna MATURA 2013 OPERON. Polski ODPOWIEDZI już na gk24.pl

Archiwum
Próbna MATURA 2013 OPERON. Język polski ODPOWIEDZI już na gk24.pl, sprawdź jak Ci poszło.
Próbna MATURA 2013 OPERON. Język polski ODPOWIEDZI już na gk24.pl, sprawdź jak Ci poszło. Archiwum
Próbna matura 2013 z OPERONem. Język polski - ODPOWIEDZI. We wtorek maturzyści przystąpili do próbnej matury z Wydawnictwem Pedagogicznym OPERON. Sprawdź odpowiedzi z języka polskiego.

Próbna matura 2013. OPERON. Sugerowane odpowiedzi z języka polskiego

Sugerowanych odpowiedzi udzielił nam polonista Tomasz Stępniak z I LO im. St. Dubois w Koszalinie za co serdecznie dziękujemy.

ZOBACZ TAKŻE: Próbna MATURA 2013 OPERON. Matematyka ODPOWIEDZI

Zadanie 1. (1 pkt)
A. metaforycznym zwrotem

Zadanie 2. (2 pkt)
Wyrazy pokrewne: zarobić, dorobić, nadrobić, dorobiłem
Funkcja: wymienione wyrazy odnoszą się do słowa "robić". Autor chce w ten sposób podkreślić, że sensem i celem życia współczesnego człowieka jest "robota", praca.

Zadanie 3. (2 pkt)
"Żyć podle" to znaczy pozwolić, aby nasze życie zdominowała praca. Być "kreatywnym i mobilnym", co znaczy nie pozwalać sobie na chwilę przestoju i stabilizacji, pozwolić, aby naszym życiem rządził bezrozumny pęd.
Trzy cechy takiego "podłego życia" to:
- bezustanna aktywność
- ciągłe dostosowanie się do zmiennych warunków
- bycie dyspozycyjnym

Zadanie 4. (2 pkt)
Praca - realizacja projektów: Słowo praca brzmi staroświecko i kojarzy się z wysiłkiem. Realizacja projektów brzmi nowocześnie i lekko.

Człowiek twórczy - człowiek kreatywny: Bycie twórczym ma charakter tymczasowy, nie jest stałe i nie gwarantuje rezultatów. Bycie kreatywnym to cecha permanentna, stała i kojarzy się z sukcesem.

Zadanie 5. (1 pkt)
Rene Pollesch, podobnie jak współczesny człowiek cały czas jest w biegu, jest dyspozycyjny, nie ma czasu na normalną miłość (życie uczuciowe), dzieci, a dom nie jest dla niego schronieniem.

Zadanie 6. (2 pkt)
Czynnik zagrażający współczesnemu stylowi życia: miłość. Sposób negatywnego wpływu na współczesny styl życia: ogranicza dyspozycyjność, uniemożliwia kreatywność

Czynnik zagrażający: dzieci (dom). Sposób negatywnego: wymagają czasu i uwagi, które są bezcenne

Zadanie 7. (2 pkt)
Część I - akapit 1. - 6.: zasady i wartości współczesnego stylu życia.
Część II - akapity 8. - 16.: pochwała opieszałości i refleksyjnego stylu życia.

Zadanie 8. (1 pkt)
Mówiący wypowiada się w 1 os. l. poj. ("wiem"), używa sformułowania "nasze", a więc identyfikuje się z pewnymi postawami, stylem życia.

Zadanie 9. (1 pkt)
- odkrycia naukowe ( wymagają bezinteresowności i zainteresowania)
- rozsądna i przemyślana polityka
- wolność i pluralizm

Zadanie 10. (2 pkt)
- powołuje się na wypowiedzi i poglądy innych osób (autorytetów), m.in. H. Arendt, O. Marquard.
- używa form liczby mnogiej: "wiemy", "nasze", "nas", "jesteśmy"
- używa epitetów wartościujących: "najważniejsze", "sensowna", "wielka"

Zadanie 11. (1 pkt)
"Samotność zdwojona" - to inaczej samotność podwójna. Człowiek jest skazany sam na siebie, a potem uświadamia sobie swoją samotność w kontakcie z innymi. Współczesny pośpiech powoduje, że człowiek nie tylko nie ma czasu na kontakt z innymi, ale też na refleksję nad samym sobą i skazuje się na "samotność zdwojoną".

Zadanie 12. (1 pkt)
Myślenie jest ciężką, wewnętrzną pracą samym z sobą, a jednocześnie na zewnątrz wydaje się opieszałością i lenistwem.

Zadanie 13. (1 pkt)
1. Używa 1 os. l. mn. ("słyszymy", "my musimy") -> akapit 3.
2. Zadaje pytania, które mogą zadawać sobie czytelnicy, a następnie udziela na nie odpowiedzi.
3. W akapicie używa zwrotu grzecznościowego "Proszę"

Zadanie 14. (1 pkt)
B. kolokwializmy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo