Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poważne problemy z budową dworca w Koszalinie. Będzie później i drożej [ZDJĘCIA]

Jakub Roszkowski
Jakub Roszkowski
Tak wyglądał wczoraj plac budowy koszalińskiego dworca kolejowego. Natężenie prac budowlanych jest zdecydowanie niższe niż przed kilkoma miesiącami
Tak wyglądał wczoraj plac budowy koszalińskiego dworca kolejowego. Natężenie prac budowlanych jest zdecydowanie niższe niż przed kilkoma miesiącami Radosław Brzostek
Dworzec kolejowy w Koszalinie zostanie oddany do użytku z opóźnieniem i będzie droższy niż planowano. Nieoficjalnie wiadomo, że powodem są błędy w dokumentacji projektowej.

Niepokojące sygnały docierały do nas już wcześniej, ale teraz wszelkie podejrzenia zostały oficjalnie potwierdzone.

- Podczas prac budowlanych, ze względu m.in. na warunki gruntowe, konieczne było rzeczywiście wprowadzenie zmian w dokumentacji projektowej - przyznaje Bartłomiej Sarna z wydziału współpracy z mediami Polskich Kolei Państwowych.

- Obecnie biuro projektowe z firmy, która opracowywała projekt przebudowy koszalińskiego dworca i infrastruktury towarzyszącej, pracuje nad przeprojektowaniem niektórych rozwiązań. Efektem tych prac, z dużą dozą prawdopodobieństwa, będzie wskazanie koniecznych do wykonania robót zamiennych i dodatkowych, co oczywiście wpłynie na termin realizacji inwestycji - dodaje nasz rozmówca.

Krótko mówiąc, będą opóźnienia, tylko jeszcze nie wiadomo jak duże.

- To, jak bardzo ulegnie zmianie termin oddania do użytku nowego obiektu, będzie zależało od przyjętych ostatecznie rozwiązań konstrukcyjnych i wszelkich uzgodnień. Jednak wszystko wskazuje na to, że inwestycja nie zakończy się w terminie, czyli do końca 2024 roku, jak pierwotnie planowano - słyszymy od wykonawców.

Już od dłuższego czasu na terenie budowy natężenie prac jest zdecydowanie mniejsze niż na początku inwestycji. Ekipy budowlane skupiają się głównie na pracach konstrukcyjnych przy płytach fundamentowych, a także przy tzw. konstrukcji wsporczej dla parteru budynku. Wykonywane są również zbrojenia płyty fundamentowej oraz ściany żelbetowe nowego fragmentu tunelu, który połączy nowy dworzec z przejściem podziemnym pod aleją Armii Krajowej. Dodatkowo trwają uzgodnienia w zakresie zastosowania odpowiednich rozwiązań przy wykonywanych pracach w sąsiedztwie gazociągu i przebiegającego obok wodociągu.

Budowa nowego dworca Kolejowego się przeciągnie, ale jak mówi nam Krzysztof Kuncer, szef jednej z największych w województwie firm deweloperskich i budowlanych Kuncer w Koszalinie - niespodzianką byłoby to, gdyby na budowie nie było niespodzianek.

- Zwłaszcza badania geologiczne obarczone są często dużym marginesem błędu. Geolodzy zaznaczają nawet w swoich dokumentach, że w przypadku innych danych w terenie, niż wskazane w dokumentach, należy przed podjęciem dalszych kroków bezwzględnie się z nimi skontaktować. I tak to wygląda. Procesy budowlane mają to do siebie, że często projekty muszą być już w trakcie robót dostosowywane do niespodziewanych sytuacji - tłumaczy nasz ekspert.

Przypomnijmy, umowa Polskich Kolei Państwowych z firmą Alstal Bydgoszcz na rozbiórkę starego dworca i budowę nowego za około 44 mln złotych została podpisana pod koniec lutego 2023 roku. Planowanym terminem otwarcia nowego obiektu, którego dokumentację projektową opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska, był koniec 2024 roku. W pierwszym etapie inwestycji wykonawca rozebrał dotychczasowy budynek, zostawiając tylko dwie stare ściany z sgraffito, zabytkowym muralem z 1962 roku. Resztę wyburzono.

Od tego momentu tymczasowy dworzec kolejowy działa w przejściu podziemnym.

Nowy dworzec ma być jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. W nowej bryle - jak można przeczytać w oficjalnym opisie - w szczególności uwagę zwracają lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Interesująco prezentuje się również ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów.

W środku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż - poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami części pasażerskiej i handlowej, które ograniczają pasaż od północy i południa, wyeksponowane będą wspomniane, oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina.

Sgraffito podobnie jak cała elewacja dworca będzie podświetlone. Przestrzeń dworca składać się będzie z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony.

W części pasażerskiej, na parterze, będzie hol kasowy z poczekalnią. Ściany zostaną wykończone betonową okładziną w kolorze popielatym, posadzka natomiast zostanie wykonana z lastryko.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera