Biologia bez Darwina. Zobacz, czego szkoła nie nauczy

    Biologia bez Darwina. Zobacz, czego szkoła nie nauczy

    KD

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Czego od września nasze dzieci nie nauczą się w szkołach?
    1/4
    przejdź do galerii

    Czego od września nasze dzieci nie nauczą się w szkołach?
    ©Sławomir Kowalski

    Wiemy, czego od września mają uczyć nauczyciele w szkołach podstawowych.
    Anna Zalewska, minister edukacji narodowej, podpisała rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.

    - Są to podstawy nowoczesne, choć szanujące przeszłość i historię. Oddajemy w nich wolność realizacji podstawy programowej nauczycielowi - mówiła podczas podpisywania dokumentu Zalewska. Jej entuzjazmu nie podziela wiele stowarzyszeń i organizacji zajmujących się oświatą.
    „Skandaliczne” - tak nowe podstawy nazwała Krystyna Szumilas, była minister edukacji narodowej. - Uczeń ma wymienić, wyrecytować regułkę, odpisać to, co przedstawił mu nauczyciel. Nie ma analizować, nie ma porównywać, nie ma wyciągać wniosków, nie ma stawiać własnych ocen - mówiła w mediach.

    Społeczne Towarzystwo Oświatowe przygotowało szczegółowe zestawienie, czego od września nasze dzieci nie nauczą się w szkołach.

    - Nowa podstawa programowa przeczy wszystkim światowym trendom, które obserwujemy w edukacji. Jej przyjęcie to krok wstecz dla polskiej oświaty - komentuje Zygmunt Puchalski, prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego (STO).

    BIOLOGIA
    Przerabiając dział „rozmnażanie i rozwój człowieka” młodzi ludzie nie dowiedzą się, czym jest antykoncepcja. Zdaniem praktyków, przy omawianiu ewolucji życia zbyt skrótowo potraktowano teorię ewolucji Karola Darwina. Podkreślają, że inny temat do tej pory omawiany szeroko, czyli ochrona przyrody, w nowej podstawie został ujęty tylko jednym zdaniem. Eksperci z STO zastanawiają się, czy w takim ujęciu formy ochrony przyrody obejmują parki narodowe i rezerwaty?

    MATEMATYKA
    Usunięto równania pierwszego stopnia sprzeczne i tożsamościowe. Praktycy podkreślają, że usunięto układy równań, które są niezwykle użyteczne przy rozwiązywaniu zadań tekstowych. Ich zdaniem dużym błędem jest usunięcie konstrukcji geometrycznych, które uczą logicznego myślenia. Uczniowie nie będą przerabiali materiału dotyczącego brył obrotowych oraz długość łuku ipola wycinka.

    CHEMIA
    Pominięto zastosowanie kwasów i zasad. - Uczeń będzie uczył się wzorów, nazewnictwa, właściwości i tym podobnych, bez odniesienia dożycia codziennego - tłumaczą w STO. Czyli: będzie znał na pamięć wzór kwasu siarkowego, ale w szkole nie usłyszy, że jest on w każdym akumulatorze samochodowym inie można go wyrzucić do lasu. Pominięto treści związane z odmianami węgla. - O materiałach typu grafen, nanorurki czy fulereny się nie wspomina. Jest powrót do przeróbki węgla kamiennego - komentują eksperci.

    FIZYKA
    Zdaniem STO brakuje kilku najważniejszych tematów nawiązujących do dynamicznie rozwijającej się fizyki współczesnej. Jako największe niedociągnięcia wymieniają: brak zastosowania fizyki w medycynie i nowych technologiach. Nie ma informacji o odkryciach Marii Skłodowskiej-Curie ani o alternatywnych źródłach energii. Brakuje tematów dotyczących budowy wszechświata oraz kosmonautyki.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo