MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pod nowym mostem kolejowym w Białogardzie wciąż nie można jeździć

Jakub Roszkowski [email protected]
Wyremontowany most, wyremontowany przejazd pod nim, ale niestety, ruch samochodowy został tu zabroniony. Według kolei jest za nisko
Wyremontowany most, wyremontowany przejazd pod nim, ale niestety, ruch samochodowy został tu zabroniony. Według kolei jest za nisko Radosław Brzostek
Choć most kolejowy nad ul. Fabryczną jest już gotowy, a przejazd pod nim możliwy, to wyremontowana droga ma pozostać pusta.

- Moim zdaniem to jest jakaś głupota, że nie zdjęto jeszcze tych słupków - pokazuje bramki zagradzające wjazd pod wyremontowany most jeden z kierowców, którzy próbowali tędy jednak przejechać. I nawet im się to udało: bokiem, obok ostatniego słupka, po niewielkiej skarpie. - Może trzeba przypomnieć burmistrzowi, że tu już remont został zakończony i niech tę drogę wreszcie otworzy - zasugerowali nasi rozmówcy.

Chodzi o most kolejowy nad rzeką Parsętą, który prowadzi nad ulicą Fabryczną. Można było tędy, przejeżdżając przez tereny byłego zakładu Unicon, dojechać do Powiatowego Urzędu Pracy i dalej do Świdwina, omijając główną trasę, czyli Szosę Połczyńską. Droga była zaniedbana, ale gdy ruszył dwa lata temu remont wiaduktu na drodze wojewódzkiej, miasto szybko naprawiło tę ulicę i sporo kierowców korzystało z tego właśnie skrótu.

Gdy jednak remont wiaduktu drogowego się skończył, zaczął się remont mostu kolejowego, więc skrót ul. Fabryczną, choć naprawiony za kilkadziesiąt tysięcy złotych, został zamknięty. Jak tłumaczył nam wtedy Ryszard Stachowicz, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie, na podstawie oceny technicznej i przeglądów mostu inżynierowie stwierdzili, że potrzebny jest pilny remont obiektu.

Remont trwał prawie rok. Kosztował 2 miliony złotych. Właśnie się zakończył.

Kiedy zostaną zdjęte barierki, a droga otwarta? - pytamy więc burmistrza Białogardu Krzysztofa Bagińskiego.

- Prawdopodobnie nigdy - zaskakuje nas odpowiedzią burmistrz. - Właśnie dostałem odpowiedź od kolei, że nie zgadzają się na użytkowanie drogi pod tym mostem. To ich działka i mają do tego prawo. Znalazłem też przepis, który rzeczywiście zabrania przejazdu pod tak nisko osadzonym mostem. Oczywiście trudno się z tym pogodzić, bo widziałem na przykład w Holandii, że takie rozwiązania są jednak wprowadzane w życie. Niestety, u nas przepis tego zabrania. Droga będzie więc otwierana tylko w sytuacjach kryzysowych. Teraz przejazd pod mostem jest zabroniony - kończy burmistrz.

Trochę historii

Wyremontowany most znajduje się na trasie niemieckiej linii kolejowej Berlin - Gdańsk, która była budowa na w latach 1843 - 1897, a odcinek Stargard Szczeciński - Koszalin datuje się na rok 1859. Konstrukcja mostu w Białogardzie pochodzi z 1907 roku. Posadowiona jest jednak na jeszcze starszych, kamiennych przyczółkach i filarach. Przez te wszystkie lata most był normalnie eksploatowany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!