W czerwcu 2012 roku, po 12 latach przerwy, wznowiony zostanie ruch pocią-gów na trasie z Piły do Stargardu Szczecińskiego przez Kalisz Pomorski. Teraz mieszkańcy Kalisza nie mogą pojechać koleją do Piły. Mogą natomiast dostać się pociągiem do Stargardu Szczecińskiego, a stamtąd do Szczecina. Szynobus wyrusza z tzw. małej stacji, leżącej w pobliżu centrum miasta.
Jednak po zakończeniu modernizacji torów pociągi jadące z Piły do Stargardu i w przeciwnym kierunku będą omijały "małą stację", zatrzymując się tylko na głównym przystanku przy ul. Kolejowej. Z tzw. dużej stacji do centrum miasta jest ponad 3 km, a do dworca PKS, do szkoły podstawowej i do gimnazjum jest jeszcze dalej. I to właśnie niepokoi mieszkańców. Tym bardziej, że w Kaliszu nie ma komunikacji miejskiej.
- Nie każdy ma możliwość dojazdu na stację samochodem. Na planowanych zmianach najbardziej ucierpią studenci i uczniowie, którzy w weekendy pociągami dojeżdżają do szkół w Szczecinie - uważa Czytelnik z Kalisza Pomorskiego. Jego zdaniem wystarczyłoby, żeby pociągi zajeżdżały na "małą stację" w czasie weekendów.
Żeby jednak tak się stało, pociąg musiałby zjechać z głównej linii, a potem cofnąć się do punktu wyjścia. A to wiąże się z wydłużeniem trasy i czasu jazdy. Zdaniem naszego Czytelnika, to nie jest duży problem.
- Szynobusy są przystosowane do zmiany kierunku jazdy dzięki kabinie maszynisty po obu stronach pociągu. Wystarczy około 10 minut na ten krótki 4-kilometrowy odcinek i zabranie lub wysadzenie pasażerów na "małej stacji".
Michał Hypki, burmistrz Kalisza Pomorskiego, zapewnił nas, że będzie zabiegał w PKP o to, by przynajmniej niektóre pociągi wjeżdżały na "małą stację".
- Mam deklarację kolei, że jeden kurs szynobusu w kierunku Stargardu będzie się rozpoczynał z "małej stacji". O innych kursach trudno jest rozmawiać dopóki nie poznamy szczegółowego rozkładu jazdy - powie- dział.
Burmistrz zrobił również rozeznanie odnośnie możliwości uruchomienia komunikacji miejskiej z centrum miasta na przystanek przy ul. Powiatowej. Na razie jednak nikt z prywatnych przewoźników nie podjął tematu, obawiając się, że usługa będzie deficytowa.
Przypomnijmy, że koń-cząca się już modernizacja liczącego ponad 100 km odcinka linii kolejowej nr 403 kosztowała 24 mln zł. Za te pieniądze wykonano remont wiaduktów, poprawiono stan nasypów i torów kolejowych, wybudowano wiaty przystankowe i oświetlenie. W wyniku modernizacji planowana prędkość maksymalna dla autobusów szynowych ma wzrosnąć do 100 km/godz. Dzięki modernizacji zwiększy się również zdolność przepustowa linii. Dlatego oprócz wznowienie ruchu pociągów na trasie z Wałcza do Kalisza Pomorskiego, PKP planuje zwiększenie liczby pociągów na czynnej trasie z Kalisza Pomorskiego do Stargardu.
Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorcówDołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?