MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Piękno w kontekście działań reklamowych. Konferencja naukowa na Politechnice Koszalińskiej

Joanna Krężelewska
Joanna Krężelewska
Rozmowa z dr Piotrem Szarszewskim, medioznawcą, wykładowcą Politechniki Koszalińskiej, przewodniczącym komitetu organizacyjnego konferencji naukowej „Obszary reklamy - edycja II. Piękno w reklamie”

Poniedziałkowa konferencja będzie poświęcona zjawisku piękna w kontekście działań reklamowych. Piękna rozumianego jako uroda, czy też w szerszym ujęciu?
Generalnie założeniem drugiej edycji konferencji z cyklu „Obszary reklamy” były różne zjawiska i zagadnienia, bowiem piękno odnosi się do wielu aspektów, ale większość prelegentów skoncentrowała się na pięknie osób, ciała. Będzie też mowa o pięknie języka oraz o tym, jak pierwiastek piękna ujmowano w historii myśli filozoficznej.

Producenci reklam tworzą często wyidealizowany, aż nierzeczywisty od piękna świat. Czy „zwykli” ludzie nie są w stanie sprzedać nam jakiegoś produktu?
Oczywiście, że są w stanie sprzedać nam produkt. Postać pojawiająca się w reklamie, która jest podobna do jej odbiorcy, jest niezwykle skuteczna, ale dotyczy to tylko wybranej części produktów. Przeciętnej urody aktor z reklamy pasty do zębów czy płynu do mycia naczyń nie będzie dobrą postacią do reklamowania drogich zegarków czy precjozów jubilerskich. Bohaterów reklam dobiera się do typu produktów, ale niestety, czasem popełniane są błędy. Swego czasu Beata Tyszkiewicz wzięła udział w reklamie odkurzaczy...

A Katarzyna Skrzynecka reklamowała pasztet, wzbudzając raczej śmiech niż zachwyt.
Dokładnie. To właśnie błędne dopasowanie. Za każdym razem warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań – jaki jest cel, jaka jest grupa docelowa, jak będzie reagować? Warto przeprowadzić badania i dopiero po zapoznaniu się z ich wynikami dobierać postaci.

Jesteśmy szczególnie wyczuleni na piękno.
Wynika to bardziej ze zjawisk biologicznych niż kulturowych. Piękno jest bardzo często świadectwem zdrowia. Na przykład piękna skóra.

Podczas spotkania będzie można posłuchać m.in. o manipulacjach w reklamach, które doprowadzały do zakazu ich emitowania. Jakich na przykład?
Opowiem między innymi o bodźcach kluczowych, a takim jest właśnie piękno, ale też o manipulacji pięknem w celu wyprodukowania tzw. bodźców nadnormalnych. To na przykład „poprawianie” urody, jak choćby stanu wspomnianej już skóry. Ważnym przykładem jest też manipulacja pięknem w reklamach żywności. Zna to każdy, kto porównał burgera ze zdjęcia w restauracji z tym, którego kupił. I choć właściciele restauracji bronią się, że skład obu burgerów jest taki sam, to jemy oczami...

Dla kogo organizujecie konferencję? Dla kogo, spoza środowiska uczelni, może być na przykład przydatna w życiu zawodowym?
Konferencja jest otwarta dla wszystkich. Wystarczy przy wejściu wpisać się na listę. Spotkanie będzie przydatne dla studentów, badaczy, ale też dla praktyków. Nie dlatego, że wprost dostaną informacje, jakie narzędzia warto użyć, ale dlatego, że mogą się czymś zainspirować. I to istotne, bowiem większość rozwiązań reklamowych, które widzimy, powiela inne rozwiązania. Brakuje sięgnięcia choćby po wspomniane aspekty związane z biologią, a nie kulturą. Może też marketingowy przekonają się, że – mówiąc wprost, niektóre z rozwiązań, jakie stosują, budzą śmiech i politowanie u odbiorców.

***

Konferencja rozpocznie się w poniedziałek, 27 maja, w godz. 9-12.30, na Politechnice Koszalińskiej (ul. Kwiatkowskiego 6e, sala 13 B), wstęp wolny.

Program
8.45-9.00 – rejestracja uczestników
9.00-9.10 – otwarcie konferencji – prof. nadzw. dr hab. inż. Tomasz Królikowski, Prorektor Politechniki Koszalińskiej ds. Studenckich, prof. nadzw. dr hab. Michał Polak, Dziekan Wydziału Humanistycznego
9.10-9.30 – Piękno jako transcendentalium a komunikowanie wartości – prof. nadzw. dr hab. Zbigniew Danielewicz, Wydział Humanistyczny, Politechnika Koszalińska
9.30-9.50 – O pięknie w reklamie w perspektywie ewolucyjnej – dr Piotr Szarszewski, Wydział Humanistyczny, Politechnika Koszalińska
9.50-10.10 – Piękny i niepiękny język reklamy – dr Lidia Sudakiewicz, Wydział Humanistyczny, Politechnika Koszalińska
10.10-10.30 – przerwa na kawę
10.30-10.50 – Wizerunek kobiecego ciała w przekazie reklamowym – Anna Głowacz, Wydział Ekonomiczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
10.50-11.10 – Czy sztuka i piękno łączą się w reklamie? – dr Iwona Wierzchowiecka, Wydział Humanistyczny, Politechnika Koszalińska
11.10-11.30 – Schrupałbym Cię. Apetyt na kobiece ciało w kontekście reklamy żywności i poczucia własnej wartości – mgr Yuliia Andriichuk
11.30-11.50 – Piękne kobiety w pięknych samochodach, czyli wizerunek kobiet w reklamach motoryzacyjnych – Malwina Szul, Katarzyna Piątkowska, Studenckie Koło Naukowe „Badamy Reklamy”, Wydział Humanistyczny, Politechnika Koszalińska
11.50-12.10 – Piękno i prawda: O wartościach względnych w reklamie – dr Izabela Dixon, Wydział Humanistyczny, Politechnika Koszalińska (wykład odwołany)
12.10-12.30 – dyskusja / pytania
12.30 – zakończenie konferencji

Zobacz także: Koszalin: stadion ABC wyremontowany, ale już zniszczony

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo