Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2011: egzaminy dodatkowe też ważne

Joanna Krężelewska [email protected]
Matura 2011.
Matura 2011.
Pisaliśmy już o wynikach, jakie ubiegłoroczni maturzyści osiągnęli z przedmiotów obowiązkowych. Sprawdziliśmy, jak poradzili sobie z egzaminami dodatkowymi.

30 proc.

30 proc.

Żeby zdać egzamin i otrzymać świadectwo dojrzałości, trzeba uzyskać:
d w części ustnej co najmniej 30 proc. punktów możliwych do zdobycia z każdego ze zdawanych przedmiotów obowiązkowych;
d w części pisemnej co najmniej 30 proc. punktów możliwych do zdobycia z każdego ze zdawanych przedmiotów obowiązkowych.

Geografia, biologia, historia, fizyka i astronomia, chemia, wiedza o społeczeństwie - uczniowie, w zależności od zainteresowań, kochają i nienawidzą te przedmioty. Jakie błędy popełniali najczęściej ci, którzy właśnie je wybierali na egzaminach dodatkowych?

Ponad 2,5 tysiąca maturzystów z województwa zachodniopomorskiego wybrało na egzaminie dodatkowym biologię. Co ważne, wyniki przez nich uzyskane (na poziomie podstawowym) są wyższe od średniej krajowej. Maturzyści nie mieli problemów z konstruowaniem wykresów. Trudności sprawiało im za to przedstawianie i wyjaśnianie zjawisk oraz procesów biologicznych, zależności pomiędzy organizmem i środowiskiem, interpretowanie informacji oraz wyjaśnianie zależności przyczynowo-skutkowych. Nie potrafili także formułować wniosków i opinii na podstawie analizy informacji. Na poziomie rozszerzonym maturzyści niższe wyniki uzyskali za zadania, które wymagały wyjaśniania wyników doświadczeń i wyciągania wniosków.

Bardzo chętnie wybieranym przez maturzystów w województwie przedmiotem na egzaminie dodatkowym była wiedza o społeczeństwie. 2/3 osób wybrało poziom podstawowy, a na obu poziomach zdający uzyskali wyniki nieco wyższe od krajowych. Problemów zdającym nie przysporzyły zadania dotyczące społeczeństwa i polityki, natomiast zdecydowanie gorzej radzili sobie z zadaniami z zakresu prawa i stosunków międzynarodowych. Na poziomie rozszerzonym problemem było także wypracowanie - często powierzchowne, pozbawione faktografii, nie ujmowało zjawisk czy procesów wielopłaszczyznowo.

Najwięcej maturzystów na przedmiot dodatkowy wybrała w ubiegłym roku geografię (na poziomie podstawowym byli najliczniejszą grupą, na rozszerzonym - drugą po biologii). Niestety, wyniki uzyskane przez zdających są niskie, choć i tak wyższe od tych, które zdobyli ogólnie maturzyści w kraju. Największy wpływ na taki niski wynik miały zadania wymagające obliczeń z geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej. Brakowało w nich logiczności i krytycznego podejścia do otrzymanego wyniku. Także lokalizowanie miejsc i obszarów występowania obiektów, procesów, zjawisk czy zdarzeń często przekraczało umiejętności zdających.

Czas trwania egzaminu pisemnego

Czas trwania egzaminu pisemnego

Poziom podstawowy:
- język polski - 170 min
- matematyka - 170 min
- język obcy, historia, WOS, geografia, biologia, chemia, fizyka, matematyka - 120 min

Poziom rozszerzony
- język polski - 180 min
- matematyka - 180 min
- język obcy - 190 min
- historia, WOS - 180 min
- geografia - 150 min
- biologia, chemia, fizyka - 150 min
- informatyka - 240 min

Terminy dodatkowe
- pisemny 6 - 21 czerwca 2011
- ustny 6 - 17 czerwca
Na pisanie matury w terminie dodatkowym - w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie zgodnie z harmonogramem do części ustnej lub pisemnej egzaminu z danego przedmiotu lub przedmiotów - zgodę wydaje dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

Chemia na egzaminie dodatkowym była częściej deklarowana na poziomie rozszerzonym. Umiejętnością dość trudną okazało się rozwiązywanie zadań rachunkowych. Jak podkreślają Egzaminatorzy z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu większą uwagę maturzyści powinni zwrócić na doskonalenie umiejętności: obliczania stężeń początkowych, przewidywania kierunku przebiegu reakcji utleniania i redukcji oraz jej zapisywania w formie jonowo-elektronowej, gdyż zadania, które sprawdzały te umiejętności, sprawiały zdającym sporo kłopotów.

Jeśli chodzi o fizykę i astronomię najwięcej trudności przysporzyła interpretacja danych w postaci tabeli i wykresu oraz wyprowadzenie wzoru na wielkość fizyczną w nietypowej postaci. Na obu poziomach maturzyści nie radzili sobie z opisem, wyjaśnianiem czy rozwiązaniem zadań wykorzystujących proste, ale nietypowe modele fizyczne. Na poziomie rozszerzonym, tak jak w latach ubiegłych, najwięcej kłopotu sprawiły działania na dużych liczbach, szczególnie gdy zapisywane są w postaci wykładniczej.
I na koniec - historia. Na koniec, bo w Zachodniopomorskiem utrzymuje się tendencja spadkowa zainteresowania historią jako przedmiotem maturalnym. Tu najtrudniejszym zadaniem okazało się wypracowanie. Wielu maturzystów miało trudności ze zrozumieniem tematu i jego realizacją. Problemem była selekcja materiału rzeczowego, dobór faktów, analiza problemu, wskazanie przyczyn i następstw oraz wyciągnięcie wniosków i ocena, a co za tym idzie ujęcie wypracowania w spójną i logiczną całość.

Z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu mogą być zwolnieni laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych, także wtedy, gdy przedmiot nie był objęty planem nauczania w danej szkole.

* Przy pisaniu materiału korzystałam z raportu Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu "Wyniki egzaminu maturalnego 2010. Województwa lubuskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!