Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koszalin. Radzimy - nie musisz płacić jeśli nie zamawiałeś towaru

Agnieszka Gontar [email protected]
Fot. Bartek Ignasiak
Co zrobić gdy na nasz adres przychodzi przesyłka, której nie zamawialiśmy, a kilka dni później dostajemy fakturę. Czy musimy ją zapłacić? - Dostałam niedawno przesyłkę z biuletynami z warszawskiego wydawnictwa Wiedza i Praktyka - opowiada Maria z Koszalina (nazwisko do wiadomości redakcji). - Wcześniej dzwonił do mnie pracownik tego wydawnictwa i zapewniał, że jest to egzemplarz bezpłatny i jeśli nie będę chciała otrzymywać więcej takich broszur, ale już płatnych, wystarczy, jeśli w terminie czternastu dni poinformuję o tym wydawnictwo. Koszalinianka, po zapoznaniu się z zawartością przesyłki, wysłała do wydawnictwa informację, że nie jest zainteresowana ich materiałami. Jakież było jej zdziwienie, kiedy kilka dni później otrzymała kolejną paczkę. - Mało tego, że przysłali mi kolejną broszurę, to jeszcze dołączyli fakturę, z której wynikało, że muszę zapłacić 174 zł - oburza się Czytelniczka. - Za co? Przecież nie zamawiałam tych materiałów i prosiłam, żeby więcej nic mi nie przysyłano. Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z Joanną Mojską z koszalińskiej Federacji Konsumentów. - Zgodnie z przepisami, w takiej sytuacji konsument nie musi nic płacić - wyjaśnia Mojska. - Nie musi nawet udzielać żadnej odpowiedzi odmownej takiej firmie. Co więcej, zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z 23 sierpnia 2007 roku, żądanie natychmiastowej lub odroczonej zapłaty za produkty, które zostały dostarczone przez przedsiębiorcę, ale nie zostały zamówione przez konsumenta, jest nieuczciwą i agresywną praktyką rynkową. - Konsument, nękany przez taką firmę, ma prawo żądać zaniechania podobnych działań, a nawet skierować sprawę do sądu konsumenckiego. Podobnego zdania jest Krystyna Piwońska, miejski rzecznik konsumentów: - Na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów, można stwierdzić, że koszalinianka nie musi płacić. Artykuł 15. tej ustawy stwierdza: "Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań". - W przypadku odesłania takiej przesyłki przez konsumenta, koszta ponosi przedsiębiorca - uzupełnia Krystyna Piwońska. Zadzwoniliśmy również do wydawnictwa Wiedza i Praktyka. Katarzyna Orzeł z biura obsługi klienta poinformowała nas jedynie, że prawdopodobnie doszło do nieporozumienie, być może próbna przesyłka dotarła z opóźnieniem do naszej Czytelniczki i stąd całe zamieszanie. Prosiła koszaliniankę o kontakt z biurem wydawnictwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!