Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Lubomirski” już wyruszył na trasę. Kalisz Pomorski ma bezpośrednie połączenie kolejowe ze stolicą

Krzysztof Bednarek
Dwa wagony z „kociołkiem” ruszają ze Szczecina o 9.36
Dwa wagony z „kociołkiem” ruszają ze Szczecina o 9.36 Marek Synowiecki
Na lokalną dotąd linię kolejową nr 403 po 42 latach przerwy wyruszyły dalekobieżne pociągi.

Po majowej próbie generalnej pociąg dalekobieżny TLK „Lubomirski”, zestawiony z dwóch wagonów prowadzonych przez spalinową lokomotywę SM- 42 potocznie zwaną „kociołkiem”, rozpoczął w niedzielę regularne kursowanie ze Szczecina do Przemyśla. Pociąg kursuje od poniedziałku do piątku i w niedziele, zapewniając mieszkańcom Kalisza Pomorskiego i Wałcza bezpośrednią komunikację z Bydgoszczą. Tam wagony ze Szczecina włączone zostają do składu, wyruszającego z bydgoskiego dworca głównego w kierunku Torunia, Kutna, Warszawy - i dalej przez Lublin i Rzeszów - aż do Przemyśla.

- To fantastyczna rzecz. Mieszkańcy są zadowoleni. Ja tylko mam nadzieję, że eksperyment się powiedzie i pociąg kursował będzie na tej trasie nie tylko w wakacje, ale również przez cały rok - powiedział nam Michał Hypki, burmistrz Kalisza Pomorskiego.Pociąg wyrusza ze Szczecina o godz. 9.36. W Kaliszu Pomorskim jest o godz. 11.12, na dworcu Centralnym w Warszawie jest o godz. 17.30, w Lublinie o godz. 20.10, a do Przemyśla dojeżdża 53 minuty po północy. Trasę o długości 1.021 km „Lubomirski” pokonuje w 15 godz. i 17 min. Ktoś może powiedzieć, że jest to podróż dla wytrwałych.

- Biorąc pod uwagę, że do tej pory mieszkańcy jeździli do Warszawy z przesiadką w Stargardzie Szczecińskim, nadkładając kilometrów i tracąc czas, to jest to jednak duże udogodnienie - uważa Michał Hypki. Przypomnijmy, że ostatnie pociągi dalekobieżne na tej trasie kursowały ponad 40 lat temu. Przez 12 lat linia kolejowa pomiędzy Wałczem, Kaliszem Pomorskim i Ulikowem (miejscowość w pobliżu Stargardu Szczecińskiego) była nieczynna. Prace przy odbudowie częściowo rozkradzionej i zdewastowanej linii trwały do 2010 roku.

Po modernizacji tej części szlaku kolejowego pierwszy pociąg przewozów regionalnych wyruszył na trasę we wrześniu 2012. Były wówczas obawy, czy po 12-letniej przerwie ktokolwiek zechce skorzystać z kolejowych połączeń na tej trasie. Okazało się jednak, że linia cieszy się sporym powodzeniem. Dzięki niej na nowo ożyły miejscowości powiatów stargardzkiego, choszczeńskiego, drawskiego i wałeckiego. Dzisiaj nikt już nie kwestionuje celowości reaktywacji tej linii. A jest to jedna z najstarszych linii kolejowych na Pomorzu, wybudowana przez Niemców w latach 1881-1895.

Zobacz także Pociąg Gierka, czyli pociąg niezwykłego przeznaczenia

Popularne na gk24:

Gk24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo