Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Koszalinie prawo jazdy bez wychodzenia z domu

Marzena Sutryk
- W ratuszu mamy system, który pozwala mieszkańcom załatwić wiele spraw przez internet - mówi Mariusz Kalman
- W ratuszu mamy system, który pozwala mieszkańcom załatwić wiele spraw przez internet - mówi Mariusz Kalman RADEK KOLEŚNIK
W Koszalinie można drogą elektroniczną np. zarejestrować auto.

- Dobrze, aby mieszkańcy Koszalina dowiedzieli się, że nie muszą przychodzić do urzędu, aby złożyć wniosek o wydanie prawa jazdy albo zarejestrować samochód - mówi Mariusz Kalman, administrator sieci w koszalińskim ratuszu. Informatyk wprowadził w życie kolejne elektroniczne ułatwienie dla interesantów. - Mieszkańcy nawet nie wiedzą, że wystarczy poświęcić chwilę, bez stania w kolejce, i wygodnie, przed komputerem w domu, wysłać do nas wniosek. Odpowiedź, by zgłosić się po odbiór dokumentu, przyjdzie mailem - mówi Mariusz Kalman.

Jak załatwić drogą elektroniczną sprawę związaną z rejestracją pojazdu lub złożeniem wniosku o wydanie prawa jazdy?
- Trzeba skorzystać z Elektronicznej Skrzynki Podawczej Systemu Pojazd i Kierowca - mówi Mariusz Kalman. - Dostęp można znaleźć na stronie internetowej BIP Koszalin. Po lewej stronie, niemal na samym dole, w Wydziale Komunikacji, jest potrzebny link. Stamtąd możemy przejść na stronę www.esp.pwpw.pl, gdzie każdy musi się zarejestrować w celu dokonania identyfikacji osoby.

Co można załatwić korzystając z systemu? Na stronie internetowej www.esp.pwpw.pl uaktywniono usługę umożliwiającą elektroniczne składanie wniosków z zakresu spraw dotyczących: rejestracji pojazdu, rejestracji czasowej pojazdu, ale też wyrejestrowania pojazdu oraz wydania prawa jazdy.

Aby skorzystać z możliwości przesyłania dokumentów, do formularza trzeba załączyć to, co przy wniosku np. o prawo jazdy trzeba dodać (o niezbędnych załącznikach informację także znajdziemy w BIP), a więc np. elektronicznie zapisane zdjęcia. Wypełniony formularz wniosku elektronicznego trzeba jednak uwiarygodnić. Jak to zrobić?

- Można poprzez podpis elektroniczny albo łatwiej - poprzez profil zaufany, który nazywa się ePUAP - to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej - mówi Mariusz Kalman. - To też nic trudnego, usługa jest darmowa. Konieczne jest tylko jedno wyjście z domu do jednej z instytucji administracji centralnej (w Koszalinie - delegatura urzędu wojewódzkiego, urząd skarbowy albo ZUS), gdzie można zarejestrować swój profil zaufany. Ale ma on ogromną zaletę - przy jego pomocy będziemy mogli załatwić w ratuszu także inne sprawy, np. z zakresu geodezji.
Dodajmy, że profil ePUAP jest zakładany każdorazowo na 3 lata, za darmo. Natomiast podpis elektroniczny to wydatek - można go załatwić np. w ZETO, opłata na rok to ok. 200 zł, na 2 lata - około 300 złotych.

O szczegółach, jak korzystać z EPUAP i wysyłać elektroniczne wnioski - wkrótce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!