Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nasza akcja: W stolicy o drodze S-11

GDDKiA
Tak wygląda zapisana w programie rządowym sieć autostrad i dróg ekspresowych zrealizowana lub w trakcie realizacji - źródło opracowania to Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju; w naszym regionie niewiele się dzieje - drogi ekspresowe są w sferze planów.
Tak wygląda zapisana w programie rządowym sieć autostrad i dróg ekspresowych zrealizowana lub w trakcie realizacji - źródło opracowania to Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju; w naszym regionie niewiele się dzieje - drogi ekspresowe są w sferze planów. GDDKiA
W środę w Sejmie zebrał się zespół parlamentarny do spraw budowy ekspresowej drogi S-11.

Stanowisko zespołu parlamentarnego w sprawie S-11

Stanowisko zespołu parlamentarnego w sprawie S-11

"Wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec nieumieszczenia na żadnej z list (podstawowej i rezerwowej) modernizacji i budowy drogi ekspresowej S 11 w dokumencie projektu "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023". Z łącznej kwoty 155,9 mld zł (środki unijne, Krajowy Fundusz Drogowy i budżet państwa) nie wyasygnowano żadnych środków na budowę drogi S 11 (poza wcześniej rozpoczętymi obwodnicami: Koszalina i Sianowa droga S6/S11; obwodnicą Szczecinka, Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina, Ujścia i Kępna). Droga S11 to jedna z najdłuższych dróg krajowych (ok. 600 km), przez jednych nazywana "drogą życia", przez drugich - ich użytkowników "drogą przez mękę", szczególnie w sezonie wakacyjnym. Łączy ona Pomorze Środkowe z aglomeracją śląską, miasto Kołobrzeg z autostradą A1 w woj. śląskim. Droga S11 przebiega przez obszar czterech województw: śląskiego, opolskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego, ma ogromne znaczenie - międzyregionalne, a także ogólnopolskie i europejskie. S11 łączy się z trzema autostradami A1, A2 i A4, co daje czterem regionom, przez które przebiega, połączenie z krajami zachodu UE oraz ze wschodnią granicą państwa. Droga ma istotne znaczenie turystyczne: dla mieszkańców Małopolski i Śląska S11 to droga do miejsc wypoczynku na Wybrzeżu, z kolei dla mieszkańców Pomorza Środkowego i Wielkopolski - to szlak wypraw turystycznych w góry i na południe UE. Budowa i modernizacja drogi krajowej S11 to warunek sine qua non rozwoju Polski Zachodniej, głównie Pomorza Środkowego, a także ma istotne znaczenie dla rozwoju pozostałych trzech województw, a szczególnie dla usprawnienia wyjazdu z województwa śląskiego w kierunku wielkopolskiego i opolskiego. (...)"

Rzecz dotyczy programu inwestycji rządowych przewidzianych do realizacji i rozliczenia w latach 2014 - 2023. Budowa ekspresowej S-11 nie została ujęta w tym programie. Ale jest szansa, że poprzez dodatkowe argumenty i głosy płynące z regionu, uda się po raz kolejny przekonać polityków na górze, a zwłaszcza w resorcie infrastruktury, że ta droga jest pilna i niezbędna do realizacji.

- S-11 to 600 kilometrów drogi łączące mój Kołobrzeg z aglomeracją śląską - mówił na posiedzeniu poseł PiS Czesław Hoc, który jest jednocześnie wiceprzewodniczącym zespołu. - Przebiega przez cztery województwa. To droga życia, ale też dla turystów jadących nad morze - droga przez mękę. Ta droga, poza obwodnicami m. in. Szczecinka, nie została zaplanowana w rządowym programie budowy.

Ministerstwo Infrastruktury reprezentował Rafał Nowak, dyrektor Departamentu Dróg i Autostrad. - Wpłynęło do nas około 10 tysięcy wniosków w ramach konsultacji dotyczących programu inwestycji - mówił. - Wśród nich duża część dotyczy S-11. Kolejny miesiąc, po zakończeniu konsultacji, to będzie czas na ustosunkowanie się do tych wniosków. Przywiązujemy ogromną wagę do głosów płynących od społeczeństwa. I bierzemy je pod uwagę przy analizie i opracowaniu zmian. Tym będziemy zajmować się w naszym resorcie w lutym. Następnie będą konsultacje międzyresortowe. Ostateczna decyzja należy do Rady Ministrów.

Program przewiduje budowę ponad tysiąca kilometrów dróg i 35 obwodnic (te na 360 km) za ok. 93 miliardy złotych - to skala inwestycji zapisanych na liście podstawowej. - Lista podstawowa to 20 pozycji - mówił Rafał Nowak. - S-11 nie znalazła się na liście podstawowej, ale to nie dlatego, że o tej drodze zapomnieliśmy - przekonywał. - Wszystkie drogi są ważne, ale skala inwestycji jest ograniczona ze względu na ograniczone finanse. Ta droga jest cały czas w planach. Mamy świadomość, że obwodnice, które są przewidziane do realizacji, nie rozwiążą problemu, ale usprawnią przejazd drogą nr 11.

- Z naszych szacunków wynika, że na odcinku Koszalin - Piła obciążenie ruchem to 11 tysięcy samochodów na dobę - mówiła z kolei przedstawicielka GDDKiA. - Aby uzasadnić potrzebę budowy drogi ekspresowej powinno być powyżej 15 tysięcy aut na dobę.
- Dla Pomorza Środkowego to okno na świat i droga życia. Główny produkt tego regionu to turystyka. Stąd konieczność połączenia tego rejonu kraju szybką drogą ekspresową z południową częścią kraju - mówili samorządowcy.

- Wyeliminowanie tej drogi z planów inwestycyjnych powoduje, że w ciągu 10 - 15 lat ta droga nie będzie realizowana - mówił z kolei poseł SLD Stanisław Wziątek z Połczyna Zdroju do urzędników rządowych. - Tym samym podejmujecie decyzję o wyeliminowaniu tego regionu i ograniczeniu szans na rozwój. Jeżeli chcecie przekierować ruch głównie na S3 i A1, to oznacza, że cały środek Polski, nasz region, to będzie biała plama. Mówicie, że liczy się natężenie ruchu. A więc regiony, które nie są zurbanizowane, będą eliminowane. To znaczy, że nie ma żadnego zrównoważonego rozwoju.

Poseł zaapelował, by stworzyć ponadpolityczne stanowisko, pod którym podpiszą się politycy różnych opcji, a pismo zostanie skierowane do rządu. Padł też argument, by sejmiki wojewódzkie wystąpiły o wpisanie S-11 do programu rządowego.

- W tej sprawie nie ma żadnych wątpliwości, że należy działać ponad partyjnymi podziałami - skomentował Stanisław Gawłowski, wiceminister środowiska (PO). On sam nie mógł być na spotkaniu - miał w tym czasie posiedzenie komisji rządu i samorządu. - Ale na spotkanie wysłałem swojego asystenta. Ponadto cały czas trzymam rękę na pulsie i prowadzę rozmowy w sprawie S-11 na szczeblu rządowym.

W piątek koniec konsultacji

Do końca stycznia, a więc tak naprawdę do piątku, można wysyłać do Ministerstwa Infrastruktury wnioski w sprawie S-11 i wpisania jej do programu rządowych inwestycji na 2014 - 2023. Gdzie je przesyłać? Na adres: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!