Na tę chwilę Szczecinek bez przesady czekał kilkadziesiąt lat. Na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów we wtorek ma być przegłosowany załącznik nr 6 Programu Budowy Dróg Krajowych. To dokument zapalający zielone światło dla kluczowych inwestycji drogowych, bo oznacza, że są pieniądze na konkretne odcinki dróg - w tym wypadku ekspresówek i obwodnic.
Na liście znalazła się również obwodnica Szczecinka, wieńcząc tym samym lata zabiegów władz samorządowych i parlamentarzystów. - Na tę informację czekaliśmy od lat, na sukces złożyło się wiele osób, ale szczególne podziękowania należą się senatorowi Piotrowi Zientarskiemu i wicepremier Elżbiecie Bieńkowskiej - mówi burmistrz Jerzy Hardie-Douglas.
Teraz wydarzenia potoczą się już szybko. Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad lada dzień ogłosi przetarg na obejście Szczecinka. Jest na to gotowy od dawna, ma wszelkie niezbędne uzgodnienia, pozwolenia i decyzje. - Dokumenty są przygotowane, przetarg będzie najszybciej jak to możliwe - mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik GDDKiA w Szczecinie.
Pierwszy etap i selekcja wykonawców powinna być przeprowadzona do końca lata, ostateczne wyniki przetargu powinniśmy poznać wiosną przyszłego roku. Inwestycja będzie realizowana w formule "zaprojektuj i zbuduj", czyli wykonawca najpierw zrobi dokładną dokumentację budowlaną, a następnie przystąpi do prac. Będzie miał na to 36 miesięcy - z praktyki wiadomo, że na projektowanie schodzi zwykle rok, a na roboty budowlane dwa lata. To oznacza, że wbicia pierwszej łopaty można się spodziewać wiosną 2015 roku, a pierwsze auto przejedzie obwodnicą wiosną 2018 roku.
Zadanie jest gigantyczne, bez odpowiedników w historii szczecineckich inwestycji drogowych, a i przemysłowych nie będzie za wiele. Może tylko budowa fabryki płyt Kronospanu mogłaby się z tym równać. Kosztorys opiewa na około 600 milionów złotych, a to i tak po pewnym "odchudzeniu" wstępnych koncepcji (zrezygnowano m.in. z łącznika do "20", pasa rezerwowego i dwóch węzłów drogowych). Praktycznie do "przerobienia" w ciągu zaledwie dwóch lat będzie olbrzymia kwota. Zadania na pewno podejmie się krajowy potentat z branży drogowej, ale i miejscowe firmy na tym zarobią.
Szczecinek po wybudowaniu nowej obwodnicy będzie innym miastem. Nie tylko dlatego, że wyprowadzi się z niego uciążliwy ruch tranzytowy i większość ciężarówek. Dziś krajowa "11" przecina miasto niemal na pół, a ruch lokalny miesza się z tranzytowym "umilając" życie mieszkańcom korkami, spalinami i hałasem. Nowa droga uruchomi dla inwestycji, które zawsze przy niej powstają, wielkie obszary wschodnich peryferii Szczecinka, dziś zupełnie praktycznie niewykorzystanych.
Obwodnica ma liczyć około 12 kilometrów i będzie wykonana w standardzie drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu każda. Początkowo planowano, ze powstaną 4 węzły drogowe umożliwiające dojazd do Szczecinka. Od węzła "Południe" planowano poprowadzić także ponad 4-kilometrową nitkę łącząca "jedenastkę" z "dwudziestką" na wysokości Sitna. Wszystko z wiaduktami, mostami, estakadami, drogami dojazdowymi, ekranami dźwiękochłonnymi, czy przejściami dla zwierząt - w sumie 12 obiektów mostowych.
Zrezygnowano jednak z węzłów "Południe" w rejonie Miękowa i "Północ" w okolicy wyjazdu na Koszalin. W ich miejsce pojawią się natomiast duże ronda. Udało się natomiast wywalczyć pozostawienie węzła "Fabryka" przy specjalnej strefie ekonomicznej i "Centrum" koło Marcelina. Inwestycja będzie wyzwaniem inżynierskim nie tylko z tego powodu. W wielu miejscach przebiegać będzie przez podmokłe tereny, co oznacza konieczność wymiany gruntu i palowanie na ogromną skalę. Stąd takie koszty.
Pewien niepokój może za to budzić możliwość spiętrzenia wielu inwestycji, o czym pisała niedawno "Gazeta Wyborcza". Donosi ona, że przetargi z poprzedniej nowelizacji załącznika nr 6 (600 km ekspresówek i 70 km obwodnic) przyjętej jesienią zeszłego roku, co prawda zostały ogłoszone, ale podpisano na razie kontrakty tylko na 3 zadania. Teraz dochodzą nowe, także na kolejnych odcinkach autostrad.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?