Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ranking szkół gimnazjalnych w regionie. Absolwentom brakuje wiedzy matematycznej

Sylwia Zarzycka
Liczby nie kłamią. Wyniki testów gimnazjalnych pokazują, że statystycznemu polskiemu absolwentowi gimnazjum sporo wiedzy, szczególnie matematycznej, brakuje. Zwłaszcza w naszym regionie.
Liczby nie kłamią. Wyniki testów gimnazjalnych pokazują, że statystycznemu polskiemu absolwentowi gimnazjum sporo wiedzy, szczególnie matematycznej, brakuje. Zwłaszcza w naszym regionie. archiwum
Liczby nie kłamią. Wyniki testów gimnazjalnych pokazują, że statystycznemu polskiemu absolwentowi gimnazjum sporo wiedzy, szczególnie matematycznej, brakuje. Zwłaszcza w naszym regionie.

W gimnazjach trwa analizowanie wyników tegorocznego egzaminu. Wyniki w naszym regionie czy województwie, są o kilka procent niższe niż w kraju. A nawet te krajowe nie są rewelacyjne, bowiem średnia z matematyki na poziomie 47 procent oznacza, że statystyczny gimnazjalista nie opanował z matematyki nawet połowy tego, co powinien.

Co ważne, najlepsze wyniki są tam, gdzie istnieje konkurencja, a więc w miastach, w których jest kilka gimnazjów i gdzie uczniowie mają wybór. - Konkurencja nie jest zła, motywuje do pracy - przyznaje Jolanta Kowalska, dyrektor Gimnazjum nr 6 w Koszalinie, które osiągnęło podczas egzaminu (po zsumowaniu wszystkich wyników egzaminów łącznie z testem z języka obcego) pierwsze miejsce w Koszalinie wśród szkół miejskich. Dyrektor przyznaje jednak, że sukces, który bardzo ją cieszy, nie przychodzi ot tak sobie. - Jest to zwieńczenie ciężkiej pracy wszystkich - mówi, dodając, że w dzisiejszej szkole nie wystarczy od ucznia oczekiwać i wymagać, a olbrzymią rolę spełnia odpowiednie motywowanie oraz podejście do młodego człowieka. - Uczeń musi czuć, że nauczyciele się nim interesują, że jest kimś ważnym - mówi.

W Koszalinie wynik ustępuje w naszym okręgu (woj. lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie) jedynie poznańskim szkołom, gimnazja rywalizują między sobą często o ułamki procentów. Biorąc pod uwagę przedmioty humanistyczne najlepiej poradzili sobie uczniowie Gimnazjum nr 11 (język polski 76,5 proc, historia i wos 66,93 proc), z kolei "szóstka" była najlepsza w matematyce (60,85 proc) oraz bloku przyrodniczym (61,42 proc.) Bardzo dobrze, zwłasza z częścią humanistyczną egzaminu poradzili sobie uczniowie gimnazjum sportowego oraz "dziewiątki"
W powiecie koszalińskim wyniki w wielku szkołach często są niższe nawet o ponad 10 procent od wyników wojewódzkich. Pozytywnie na tym tle, przede wszystkim ze wględu na matematykę, wyróżnia się Gimnazjum w Mielnie. - Dzięki przychylności Urzędu Gminy uczniowie trzecich klas mają dodatkowe zajęcia z matematyki. I to przynosi skutek - mówi Ewa Jabłońska, dyrektor Zespołu Szkół w Mielnie.

Słabo, a z matematyki bardzo słabo (35,70 proc) egzamin napisali gimnazjaliści z Polanowa. - Trudno powiedzieć ci się stało, być może wypływ na ten wynik miała niestabilna kadra, mamy dwóch młodych nauczycieli i dla nich też jest to kubeł zimnej wody - mówi Dariusz Michalak, dyrektor Gimnazjum w Bobolicach.

Szczecinek i powiat

Generalnie lepsze wyniki w powiecie szczecineckim mają gimnazja ze Szczecinka, choć np. zupełnie dobrze spisali się gimnazjaliści z Grzmiącej. W samym Szczecinku uderza różnica między szkołami samorządowymi a niepublicznymi. W Społecznym Gimnazjum średnia z języka polskiego to 75,91 proc., a w katoliku aż 78,29 proc., z części humanistycznej zaś to odpowiednio 67,07 proc. i 67,46 proc., z matematyki 66,47 proc. i 79,86 proc., część przyrodnicza 65,21 proc. i 76,13 proc., język angielski (podstawowy) 89,69 proc. i 88,09 proc..
Od publicznych gimnazjów w mieście, nie mówiąc już o wsi, dzieli je przepaść - od kilkunastu do blisko 30 procent w zależności od przedmiotu! Z trzech publicznych gimnazjów w Szczecinku w pięciu przedmiotach egzaminacyjnych najlepsza jest "jedynka", w trzech "dwójka". In minus odstaje "trójka", która w żadnym z przedmiotów nie była najlepsza, ale żadna szkoła nie może mieć specjalnych powodów do zadowolenia. Oto wyniki poszczególnych przedmiotów język polski: G1 - 67,78 proc., G2 - 64,91 proc., G3 - 62,91 proc., część humanistyczna G1 - 55,83 proc., G2 - 55,91 proc., G3 - 51,69 proc., matematyka G1 - 49,43 proc., G2 - 40,93 proc., G3 - 37,31 proc., część przyrodnicza G1 - 48,46 proc., G2 - 49,74 proc., G3 - 45,94 proc., język angielski (podstawowy) G1 - 61,96 proc., G2 - 63,41 proc. i G3 - 59,59 proc..

Średnia dla Szczecinka jest najczęściej poniżej średniej dla województwa - polski (odpowiednio 64,23 do 64,86), część humanistyczna (55,49 do 56,63), matematyka (44,41 do 43,93), część przyrodnicza (49,71 do 49,57), język angielski podstawowy (62,60 do 64,66).

A jak wypadły pozostałe gminy powiatu szczecineckiego? Też nie ma się z czego cieszyć. Język polski - Barwice (62,38), Biały Bór (59,27), Borne Sulinowo (61,86), Grzmiąca (64,25), gmina wiejska Szczecinek (55,63), część humanistyczna Barwice (50,6), Biały Bór (56,71), Borne Sulinowo (53,45) i gmina Szczecinek (51,09), matematyka - Barwice (33,78), Biały Bór (36,76), Borne Sulinowo (38,96), Grzmiąca (42,8) i gmina Szczecinek (34,59), część przyrodnicza - Barwice (49,07), Biały Bór (47,84), Borne Sulinowo (41,11), Grzmiąca (53,33) i gmina Szczecinek (44,76), język angielski podstawowy - Barwice (59,14), Biały Bór (50,8), Borne Sulinowo (63,49), Grzmiąca (62,29) i gmina Szczecinek (45,22).

- Wyniki naszych szkół są słabe, podobnie jak w latach ubiegłych - nie owija w bawełnę Joanna Powałka, szefowa miejskiej oświaty w Szczecinku. - Moim zdaniem w gimnazjach brakuje systemu motywacyjnego, bo niezależnie od tego, jaki wynik będą mieli na egzaminie, to i tak go zdadzą. Powinno być, jak z maturami, gdzie na pewnym poziomie ustalono pułap zdawalności. Na dodatek, z uwagi na niż demograficzny, nie ma większych problemów z dostaniem się do wybranej szkoły. Wystarczy mieć w miarę dobre stopnie na świadectwie końcowym, egzamin już nie jest decydujący.

Zgoła inne nastroje panują w Zespole Szkół Społecznych w Szczecinku: - Procentuje praca nauczycieli i uczniów, bo tylko taka może być recepta na sukces - mówi Marzena Marcinkowska, wicedyrektorka społecznej. - Mamy dużo zajęć pozalekcyjnych, oferta jest szczególnie bogata, jeżeli chodzi o języki obce. Myślę, że wyniki egzaminu to najlepsza reklama szkoły.

Sławno
Średnia egzaminów gimnazjalnych dla powiatu sławieńskiego jest niższa od wojewódzkiej. Podobnie jak w większości szkół, największe kłopoty były z matematyką (średnia powiatu 38,78 proc. przy średniej województwa 43,93). Najlepiej wewnątrz powiatu wypadło miasto Darłowo, które uzyskało najlepszą średnią w części historycznej, języka polskiego, przedmiotów przyrodniczych i matematyki. - Cieszymy się z tego wyniku, ale dopiero zabieramy się za jego szczegółową analizę. Przypominam, że w mieście funkcjonuje jedno gimnazjum publiczne i jedno społeczne - mówi Zbigniew Mielczarski, szef wydziału edukacji w darłowskim ratuszu.
Bardzo dobre średnie osiąga właśnie gimnazjum społeczne w Darłówku. - To między innymi efekt tego, że mamy jedną klasę o profilu humanistycznym, mamy więcej godzin w siatce zajęć. Więcej czasu możemy poświęcić jednemu uczniowi. To procentuje - mówi Joanna Tarkowska, dyrektor STO w Darłówku. Wynik z języka polskiego tutaj to aż 70 proc., czyli wyższy od średniej krajowej, ale co ciekawe również z samej matematyki humaniści osiągnęli tu aż 53 proc.

Z kolei najniższą średnią w powiecie z historii, polskiego i przyrody ma gmina Postomino, a z części matematycznej najsłabiej wypadła gmina wiejska Sławno (różnica w porównaniu z miastem Darłowo to ponad 10 punktów procentowych).

Na uwagę zasługuje za to bardzo dobry wynik Sławna w egzaminie z języka niemieckiego. Jego wynik to 80,55 proc. przy średniej wojewódzkiej na poziomie 53,92 proc. To zasługa tak zwanych euroklas z językiem niemieckim, na które stawiamy i to przynosi wymierne efekty mówi Henryk Kudźma, dyrektor Gimnazjum Miejskiego w Sławnie. Jeśli zaś chodzi o poziom trudności tegorocznych egzaminów, to był on na zbliżonym poziomie do lat poprzednich dodaje.
Współpraca: (r, nag)

Wyniki egzaminu
średna województwa
historia i wos - 56,63 proc.
j. polski - 64,86 proc.
blok przyrodniczy - 49,57 proc.
matematyka - 43,93 proc.
j. angielski - 64,66 proc

Wyniki w Koszalinie

Wyniki procentowe miejskich koszalińskich szkół (bez języków obcych, pogrupowane w dwa bloki: humanistyczny (język polski, historia z wos-em) oraz matematyczno-przyrodniczy (matematyka i blok przyrodniczy)
Gimnazjum nr 6
cz. humanistyczna - 138,05
cz. mat.-przyrodnicza - 122,27
Gimnazjum nr 11
cz. humanistyczna - 142,43
cz. mat. -przyrodnicza - 117,60
Gimnazjum nr 1
cz. humanistyczna - 139,13
cz. mat. - przyrodnicza 117,07
Gimnazjum nr 9
cz. humanistczna - 136,25
cz. mat. - przyrodnicza - 107,07
Gimnazjm nr 3
cz. humanistyczna - 129,11
cz. mat.-przyrodnicza - 107,53
Gimnazjum nr 5
Cz. humanistyczna - 131,96
cz. mat. -przyrodnicza - 112,09
Gimazjum nr 4
cz. humanistyczna -122,90
cz. mat. przyrodnicza - 92,80
Gimnazjum nr 7
cz. humanistyczna - 118,64
cz. mat. -przyrodnicza - 87,17
Gimnazjum nr 2
cz. humanistyczna - 93,00
cz. mat. - przyrodnicza - 63,00

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!