Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwie kolejne inwestycje na Jamnie. Kanał i ostroga

Rafał Nagórski
Na kanale jamneńskim powstały już wrota sztormowe.
Na kanale jamneńskim powstały już wrota sztormowe. Radek Brzostek
- W tym roku zrealizowane będą kolejne dwie inwestycje na jeziorze Jamno - zapowiedział w sobotę w Koszalinie wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski.

Pierwsza zlokalizowana będzie przy istniejących już wrotach sztormowych. Będzie to kanał łączący jezioro Jamno z morzem Bałtyckim. Będzie miał on 110 metrów długości, 6 metrów szerokości i 3,5 metra głębokości. Jego częścią będzie też most zwodzony i dwie śluzy. - Niemal każda jednostka, bo około 90 procent pływających po Bałtyku, będzie mogło wpłynąć tym kanałem na jezioro - mówił Stanisław Gawłowski.

Kanał będzie przecinał drogę powiatową łączącą Mielno z Łazami. W związku z tym jego budowa będzie podzielona na dwa etapy. Do czerwca tego roku ma być gotowa część od morza do mostu. Druga część w stronę jeziora - ma być gotowa jesienią. Podczas budowy mostu kierowcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami w ruchu. Wartość kosztorysowa tej inwestycji to 8,5 mln złotych. 75 procent pokryje dotacja unijna, pozostałą część dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Gotowe jest też pozwolenie na budowę ostrogi na południowym brzegu jeziora od strony Jamna, przy przystani Koszałka. Ostroga ma chronić tę część jeziora przed falowaniem i być częścią mariny, którą do roku 2017 ma wybudować w tym miejscu miasto. Ta inwestycja o wartości 1,5 mln złotych ma być gotowa w sierpniu tego roku. - Jej zakończenie będzie równoznaczne z tym, że w tym miejscu bezpiecznie będą mogły cumować łodzie. Nie będzie jeszcze dodatkowej infrastruktury dla żeglarzy, ale jej projektowanie zaczniemy zaraz po zakończeniu tych prac - zapowiedział Piotr Jedliński, prezydent Koszalina, który dodał, że koszt zbudowania kompletnej mariny z całym zapleczem i infrastrukturą to około 15 milionów złotych. Miasto będzie składać wniosek o unijne dofinansowanie, które ma pokryć 75 proc. kosztów budowy mariny.

- Przeprowadziliśmy dokładne badanie głębokości jeziora i uzyskane pomiary wskazują, że nie będzie żadnego problemu, by wyznaczyć na Jamnie tor wodny o głębokości przynajmniej 3,5 metra, czyli takiej, która zapewnia bezpieczną żeglugę niemal wszystkich jednostek - powiedział Stanisław Gawłowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!