Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga S6 do realizacji po 2013 roku. Ekspert odpowiada na pytania

ROZMAWIAŁ MAREK RUDNICKI
Mateusz Grzeszczuk (z lewej) pokazuje przebieg drogi S6. Obok red. Marek Rudnicki.
Mateusz Grzeszczuk (z lewej) pokazuje przebieg drogi S6. Obok red. Marek Rudnicki. Sebastian Wołosz
Rozmowa Z Mateuszem Grzeszczukiem z regionalnego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie

- Posiadacie już najważniejsze, bo rodzące zawsze wiele protestów ekologów, decyzje środowiskowe. Za dziesięć miesięcy będziecie gotowi rozpocząć budowę S6, o ile oczywiście znajdą się w ministerstwie pieniądze...

- Po tym jest jeszcze druga ocena oddziaływania na środowisko na etapie uzyskiwania zezwolenia na realizację inwestycji. To jednak nie tyczy się kwestii przebiegu, tylko jakiś szczegółowych rozwiązań. Jest to standardowa procedura przy każdej inwestycji.

Zabierz głos w sprawie budowy drogi ekspresowej S6. Raport

- Przypomnijmy daty związane z przebiegiem drogi.

- Decyzja przebiegu zapadła w lipcu 2010 roku, natomiast w marcu 2011 roku stała się już ostateczna.

- Jaki jest stan na dziś?

- Mamy już obwodnicę Nowogardu. Na odcinkach od Goleniowa do początku obwodnicy Koszalina i Sianowa toczą się prace nad koncepcjami programowymi. Pierwszy przetarg okazał się skuteczny i wybraliśmy firmy, które realizują te prace. Obecnie trasa (od Goleniowa do Koszalina - red.) została podzielona na cztery pododcinki, które realizują dwie firmy - Egis Poland i Trak. Umowy z nimi zostały podpisane w marcu. Mają dziesięć miesięcy na zakończenie zadania, tj. ukończenie koncepcji programowych.

- Dwa odcinki od końca obwodnicy Koszalina i Sianowa do początku obwodnicy Słupska, tu były jakieś kłopoty?

- Tak. Firma, która złożyła papiery, wycofała się z podpisania umowy. Musieliśmy ten przetarg powtórzyć. Został już ogłoszony i na 21 maja planowane jest otwarcie ofert.

- Internauci twierdzą, że S6 skręcając na Kołobrzeg, a nie prosto ze Szczecina do Koszalina, została znacznie wydłużona.

- Nie, to tylko poniżej 10 km wydłużenia trasy, a więc praktycznie nie ma znaczenia. Mamy tu dwie drogi, S6 i S11, a ta druga przebiega na tym samym odcinku Koszalin - Kołobrzeg. Budowanie więc dwóch oddzielnych, takich samych dróg na odległości 35 km nie ma sensu. To nieekonomiczne.

- Ile będzie węzłów? Pytam, bo z tego co wiem, co do jednego są wątpliwości.

- Około 30. Jeden węzeł na obwodnicy Koszalina i Sianowa jest jeszcze opcjonalny, bo wchodzi w rachubę kwestia odległości między węzłami. To wyjdzie z dodatkowych analiz czy powstanie.

Akcja na Facebooku
Jeśli uważasz, że droga S6 Szczecin - Koszalin - Słupsk - Gdańsk powinna powstać jak najszybciej, KLIKNIJ I NAPISZ

- W Pomorskiem twierdzą, że ich odcinek zacznie być budowany w 2016 r. My nie mamy takiej pewności?

- Wiem to, co jest w rządowych planach budowy na lata 2011 - 2015. Przyjęto, że droga przeznaczona jest do realizacji po roku 2013. Na razie bliższych informacji nie ma. Jest za to projekt załącznika nr 5, w którym są inwestycje, na które przetargi ogłoszone zostaną jeszcze w tym roku. Siłą rzeczy nie może dotyczyć to S6, bo przetargi mogą być ogłoszone w przyszłym roku. Natomiast my przygotowujemy się do tego, aby tę drogę wybudować w perspektywie 2014 - 2020.

- Co teoretycznie stałoby się, jeśli nie zostaniemy uwzględnieni do 2020 r. Co z decyzją środowiskową. Przepada?

- Decyzja ma swój okres ważności, który wynosi cztery lata generalnie, a przy etapowaniu, jak w naszym przypadku, sześć lat. Jeśli nie będzie pieniędzy do 2020 roku, musielibyśmy od nowa rozpoczynać procedurę uzyskiwania decyzji środowiskowej.

Facebook.com/droga6 - opinie

Ela Kozłowska Od zakończenia wojny zawsze byliśmy w ogonie. Jesteśmy równoprawnymi obywatelami naszego kraju i chcemy, by nasze województwo nie było traktowane "po macoszemu".

Waldemar Humel Taka droga to konieczność. Gdyby były Jednomandatowe Okręgi Wyborcze (JOW) decydenci musieliby liczyć się ze zdaniem wyborców i tak potrzebna droga byłaby już dawno. Naciskajmy TERAZ na tych decydentów, których mamy. Myślmy też o przyszłości, KTO będzie nas wtedy reprezentował i czy znów będziemy musieli GO PROSIĆ o podstawowe sprawy.

Dominika Adamska Chcemy porządnej drogi natychmiast...

Wojciech Kręt Trzeba by zagadać z GDDKiA, żeby pozwoliła na sezon wywiesić baner na jakimś wiadukcie w przebiegu trasy z linkiem do tej strony.

Jan Kowalski Lubię, lubię i popieram, nareszcie coś w tej sprawie.

Marek Stojanowski Kto wyrwie zachodniopomorskie ze średniowiecznych traktów komunikacyjnych, przecież Warszawa jeździ tylko na Gdańsk, gdyby jeździli na Koszalin mielibyśmy już drogi dawno. Dziwne tylko, że nie zależy im na dobrej drodze Gdańsk - Berlin - Europa.

Dariusz Hodczak Koniecznie!!!! To skandal że nie ma jej do tej pory!!!! Już Hitler wiedział, że taka jest potrzebna i budował!!!!!

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!