Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próbna MATURA 2013 OPERON. Polski ODPOWIEDZI

Archiwum
Próbna MATURA 2013 z OPERONem. Dziś j. polski. ODPOWIEDZI znajdziesz w naszym serwisie po godz. 12.
Próbna MATURA 2013 z OPERONem. Dziś j. polski. ODPOWIEDZI znajdziesz w naszym serwisie po godz. 12. Archiwum
Dziś matura próbna 2013 z OPERONem. Na początek język polski. Odpowiedzi zamieścimy po zakończeniu matury próbnej, po godz. 12.

Próbna matura 2013. Język polski - odpowiedzi

We wtorek o godzinie 9 rozpoczęła się próbna matura z Wydawnictwem Pedagogicznym Operon. Nie jest to egzamin obowiązkowy, ale co roku decyduje się na niego większość szkół, bo jest to świetny sprawdzian wiedzy, przed "prawdziwymi" egzaminami. Próba potrwa do piątku.

Pierwszego dnia uczniowie będą pisać maturę próbną z języka polskiego.

Matura próbna z OPERONEM odbyła się po raz pierwszy w grudniu 2007 roku, a obecnie przystępuje do niego ok. 85% szkół! Arkusze egzaminacyjne oraz płyty CD są zawsze opracowywane przez doświadczonych egzaminatorów i bezpłatnie dostarczane do szkół.

Próbna matura umożliwia sprawdzenie wiedzy maturzystów i przygotowuje ich do realiów prawdziwego egzaminu maturalnego

We wtorek uczniowie piszą próbną maturę z języka polskiego, w środę z matematyki - ZOBACZ: Próbna MATURA 2013 OPERON. Matematyka ODPOWIEDZI, a w czwartek z języków obcych. Najpopularniejszy jest język angielski - ZOBACZ Próbna MATURA 2013 OPERON. Angielski ODPOWIEDZI

Zobacz jak wyglądała próbna matura z polskiego w 2012 roku: Próbna matura 2012 - język polski - arkusz pytań oraz Próbna matura 2012 - język polski - odpowiedzi.

Odpowiedzi z języka polskiego 2013 OPERON

Próbna matura z Operonem. ODPOWIEDZI I PYTANIA. 20 listopada 2012. Jeszcze dziś na gk24.pl. Po godzinie 12 odpowiedzi znajdziesz w tym miejscu.

PUBLIKUJEMY ODPOWIEDZI:

Sugerowanych odpowiedzi udzielił nam polonista Tomasz Stępniak z I LO im. St. Dubois w Koszalinie za co serdecznie dziękujemy.

Zadanie 1. (1 pkt)
A. metaforycznym zwrotem

Zadanie 2. (2 pkt)
Wyrazy pokrewne: zarobić, dorobić, nadrobić, dorobiłem
Funkcja: wymienione wyrazy odnoszą się do słowa "robić". Autor chce w ten sposób podkreślić, że sensem i celem życia współczesnego człowieka jest "robota", praca.

Zadanie 3. (2 pkt)
"Żyć podle" to znaczy pozwolić, aby nasze życie zdominowała praca. Być "kreatywnym i mobilnym", co znaczy nie pozwalać sobie na chwilę przestoju i stabilizacji, pozwolić, aby naszym życiem rządził bezrozumny pęd.
Trzy cechy takiego "podłego życia" to:
- bezustanna aktywność
- ciągłe dostosowanie się do zmiennych warunków
- bycie dyspozycyjnym

Zadanie 4. (2 pkt)
Praca - realizacja projektów: Słowo praca brzmi staroświecko i kojarzy się z wysiłkiem. Realizacja projektów brzmi nowocześnie i lekko.

Człowiek twórczy - człowiek kreatywny: Bycie twórczym ma charakter tymczasowy, nie jest stałe i nie gwarantuje rezultatów. Bycie kreatywnym to cecha permanentna, stała i kojarzy się z sukcesem.

Zadanie 5. (1 pkt)
Rene Pollesch, podobnie jak współczesny człowiek cały czas jest w biegu, jest dyspozycyjny, nie ma czasu na normalną miłość (życie uczuciowe), dzieci, a dom nie jest dla niego schronieniem.

Zadanie 6. (2 pkt)
Czynnik zagrażający współczesnemu stylowi życia: miłość. Sposób negatywnego wpływu na współczesny styl życia: ogranicza dyspozycyjność, uniemożliwia kreatywność

Czynnik zagrażający: dzieci (dom). Sposób negatywnego: wymagają czasu i uwagi, które są bezcenne

Zadanie 7. (2 pkt)
Część I - akapit 1. - 6.: zasady i wartości współczesnego stylu życia.
Część II - akapity 8. - 16.: pochwała opieszałości i refleksyjnego stylu życia.

Zadanie 8. (1 pkt)
Mówiący wypowiada się w 1 os. l. poj. ("wiem"), używa sformułowania "nasze", a więc identyfikuje się z pewnymi postawami, stylem życia.

Zadanie 9. (1 pkt)
- odkrycia naukowe ( wymagają bezinteresowności i zainteresowania)
- rozsądna i przemyślana polityka
- wolność i pluralizm

Zadanie 10. (2 pkt)
- powołuje się na wypowiedzi i poglądy innych osób (autorytetów), m.in. H. Arendt, O. Marquard.
- używa form liczby mnogiej: "wiemy", "nasze", "nas", "jesteśmy"
- używa epitetów wartościujących: "najważniejsze", "sensowna", "wielka"

Zadanie 11. (1 pkt)
"Samotność zdwojona" - to inaczej samotność podwójna. Człowiek jest skazany sam na siebie, a potem uświadamia sobie swoją samotność w kontakcie z innymi. Współczesny pośpiech powoduje, że człowiek nie tylko nie ma czasu na kontakt z innymi, ale też na refleksję nad samym sobą i skazuje się na "samotność zdwojoną".

Zadanie 12. (1 pkt)
Myślenie jest ciężką, wewnętrzną pracą samym z sobą, a jednocześnie na zewnątrz wydaje się opieszałością i lenistwem.

Zadanie 13. (1 pkt)
1. Używa 1 os. l. mn. ("słyszymy", "my musimy") -> akapit 3.
2. Zadaje pytania, które mogą zadawać sobie czytelnicy, a następnie udziela na nie odpowiedzi.
3. W akapicie używa zwrotu grzecznościowego "Proszę"

Zadanie 14. (1 pkt)
B. kolokwializmy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!