Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupiłeś wadliwy sprzęt? Poznaj swoje prawa

Rafał Czabrowski [email protected]
sxc.hu
Bardzo często nowo zakupiony sprzęt się psuje albo ma wady, których na pierwszy rzut oka nie widać. Co może w takiej sytuacji zrobić pokrzywdzony klient?

Niezgodności towaru z umową

Niezgodności towaru z umową

W razie wady towaru sprzedawca musi go wymienić lub naprawić. Gdyby natomiast doprowadzenie do stanu zgodnego z umową pociągało za, sobą nadmierne koszty wtedy można obniżyć cenę albo odstąpić od umowy.
Odstąpienie od umowy natomiast skutkuje zwrotem zapłaconej ceny.

Nasz Czytelnik z Koszalina w sklepie Avans przy ulicy Zwycięstwa kupił maszynę do szycia. Tego samego dnia, już w domu stwierdził, że jest niesprawna. - Odniosłem maszynę do sklepu i zażądałem zwrotu pieniędzy. Niestety, usłyszałem, że ich nie otrzymam oraz że mam napisać reklamację. Odpowiednie pismo napisałem, jednak nie rozumiem, dlaczego nie mogę odzyskać pieniędzy za wadliwy towar? - mówi pan Jerzy.

Na pytanie naszego Czytelnika odpowiada Cezary Matczak, specjalista ds. reklamacji firmy Avans: - Klienci, którzy reklamują towar w trybie niezgodności z umową, najczęściej domagają się od razu zwrotu pieniędzy. To błąd, gdyż w pierwszym rzędzie można domagać się nieodpłatnej naprawy towaru lub wymiany go na nowy. Obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy (czyli odstąpienie od umowy) możliwe są wówczas, gdy wymiana albo naprawa są niemożliwe albo wymagają nadmiernych kosztów bądź gdy sprzedawca nie zdoła naprawić lub wymienić towaru w odpowiednim czasie.

Zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego, firma Avans zaproponowała naszemu Czytelnikowi wymianę towaru na nowy bądź jego naprawę. - Nie widzimy podstaw do zwrotu wartości za zakupiony towar (349 zł). Podczas pobytu urządzenia w serwisie zostało dokonane jedynie oczyszczenie kosza. Serwis nie dokonywał naprawy urządzenia poprzez wymianę jakichkolwiek części. Maszyna jest w pełni sprawna i czeka w sklepie na odbiór - dodaje Cezary Matczak.

Firma Avans sprawę uważa za zamkniętą.
W tym miejscu warto naszym Czytelnikom wyjaśnić parę kwestii związanych kupnem towaru. Bardzo często właśnie z takimi problemami przychodzicie drodzy Państwo do redakcji.
Składając reklamację, w ramach sprzedaży konsumenckiej klient kwestionuje zgodność zakupionego towaru z umową. Niezgodność towaru z umową w praktyce oznacza zwykle wadę towaru. Wada taka może przybierać różną postać.Konsument ma prawo wyboru trybu reklamacyjnego. Może skorzystać z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową albo z gwarancji. Z uprawnień wynikających z gwarancji można skorzystać tylko o ile dany towar objęty jest gwarancją.
Gwarancja udzielana jest zwykle dla przedmiotów trwałego użytku - np. sprzętu AGD i RTV, komputerów, samochodów. Jeśli na dany towar udzielono gwarancji, sprzedawca musi wydać klientowi, wraz z towarem, dokument gwarancyjny.

Jeżeli gwarancja nie przewiduje możliwości wymiany towaru na nowy, będziemy mieli do czynienia z "niekończącymi się naprawami". Lepiej w takiej sytuacji skorzystać z trybu dochodzenia roszczeń z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Sprzedawca nie może nas zmuszać do korzystania z gwarancji.

Jeśli klient korzysta z roszczeń wynikających z niezgodności towaru z umową, sprzedawca odpowiada za wadę towaru jedynie, gdy wadę stwierdzono przed upływem 2 lat od wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli klient kupuje rzecz używaną, konsument i sprzedawca mogą ustalić krótszy termin, jednak nie krótszy niż jeden rok. W razie wymiany towaru, termin ten biegnie na nowo. Termin obowiązywania gwarancji podany jest w jej treści. Mimo upływu ustawowych terminów, w jakich należało zgłosić reklamację, klient może dochodzić swoich praw związanych z nabyciem wadliwego towaru, jeżeli sprzedawca wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy, jednak nie zwrócił na to uwagi kupującego.
Należy pamiętać, że reklamację należy złożyć w ciągu 2 miesięcy od dnia wykrycia wady.

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!