Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont bez stresu, czyli spisujemy umowę

Joanna Boroń [email protected]
sxc.hu
Lato to czas remontów. Co jednak zrobić, gdy nie możemy patrzeć budowlańcom na ręce? Jak zabezpieczyć swoje interesy? Jak reklamować źle wykonaną robotę?

Finał w sądzie

Finał w sądzie

W pozwie o odszkodowanie należy wskazać poniesione szkody i ich wysokość, a także przedstawić dowody uzasadniające nasze żądania. Przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej należy pamiętać o terminach przedawnień, które w przypadku umowy o dzieło, zawieranej z wykonawcą remontu, następują po upływie lat dwóch od dnia oddania dzieła, a jeżeli dzieło nie zostało oddane, od dnia, w którym zgodnie z treścią umowy miało być gotowe.

- Pierwszym krokiem, po wyborze wykonawcy i uzgodnieniu zasad świadczenia usług remontowych, powinno być podpisanie umowy o dzieło określającej istotne postanowienia, tłumaczy Maciej Żyłka, prawnik z D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.

- Co prawda zgodnie z kodeksem cywilnym, możliwe jest zawarcie ważnej i skutecznej umowy w formie ustnej, jednak w przypadku niewywiązania się wykonawcy z jej warunków, dużo trudniej będzie nam dochodzić swoich racji.

W treści takiej umowy ważne dla obu stron jest precyzyjne określenie istotnych obowiązków, czyli zawarcie: terminu rozpoczęcia, zakoń-czenia i harmonogramu prac, dokładnego opisu usług, rezultatu jaki chcemy uzyskać, zakresu odpowiedzialności wykonawcy, kosztorysu prac oraz sposobu obliczenia wynagrodzenia i terminu jego zapłaty. Ponadto warto dokładnie określić sposób odbioru prac, który powinien być potwierdzony pisemnym protokołem odbioru.

Zapłatę za wykonane usługi można ustalić z góry na konkretną kwotę albo jako wynagrodzenie kosztorysowe, określone na podstawie zestawienia planowanych prac i przewidywanych kosztów. Jeżeli umówimy się na wynagrodzenie kosztorysowe i w toku wykonywania dzieła zajdzie konieczność przeprowadzenia dodatkowych, nieprzewidzianych prac, a kosztorys został sporządzony przez nas, wykonawca może żądać podwyższenia umówionego wynagrodzenia.

Jeżeli natomiast zestawienie sporządził wykonawca, może żądać podwyżki tylko wtedy, gdy mimo zachowania należytej staranności, nie mógł przewidzieć konieczności prac dodatkowych. Warto pamiętać, że wykonawca nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, jeżeli na wykonanie dodatkowych prac nie uzyskał naszej zgody. W przypadku zapłaty ryczałtowej, wykonawca nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, nawet jeśli w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. Nie możemy jednak odmówić zapłaty wynagrodzenia mimo niewykonania dzieła, jeżeli wykonawca był gotów je wykonać, lecz doznał przeszkody z przyczyn dotyczących zamawiającego.

W myśl przywołanego wcześniej założenia, że ekipy trzeba pilnować, warto pamię-tać o możliwości zgłaszania zastrzeżeń do wykonania prac na każdym etapie ich realizacji. Dobrze jest wtedy od razu podjąć odpowiednie kroki, aby uniknąć dalszych naruszeń umowy i chronić swoje prawa. Jeśli bowiem ekipa remontowa wykonuje dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, możemy wezwać ją do wykonania zmian i wyznaczyć termin ich przeprowadzenia. Po bezskutecznym upływie tego terminu mamy prawo nie tylko odstąpić od umowy, ale również powierzyć poprawki lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt przyjmującego zamówienie.

Jeśli na etapie realizacji remontu nie ma żadnych sytuacji spornych, warto tak czy inaczej po wykonaniu umowy, a przed odbiorem prac, dokonać dokładnych oględzin i spisać protokół odbioru, który podpiszą obie strony. Wszelkie usterki lub nieprawidłowości, świadczące o nienależytym wykonaniu umowy, należy wpisać do takiego protokołu, ponieważ w przypadku zaistnienia potrzeby obniżenia wynagrodzenia, protokół może być dokumentem, który będzie potwierdzał zasadność takiego posunięcia. Warto również pamiętać o tym, że niezależnie od tego, czy mamy zastrzeżenia do wykonywania remontu, czy nie, dopóki dzieło nie zostało ukończone, możemy w każdej chwili odstąpić od umowy płacąc umówione wynagrodzenie, ale odliczając to, co wykonawca zaoszczędził z powodu niewykonania dzieła.

Większość z nas, przeprowadzających kiedykolwiek remonty, miała zastrzeżenia do sposobu ich wykonania.- W takim przypadku kodeks cywilny przewiduje szereg uprawnień dla zamawiającego wyjaśnia Maciej Żyłka. - Zgodnie z jego przepisami, jeżeli wykonane dzieło ma wady (np. źle ułożono płytki lub podłogę), zamawiający może żądać usunięcia takich wad, wyznaczając w tym celu wykonawcy odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Wykonawca może odmówić naprawy wyłącznie w takim przypadku, gdyby wymagała ona nadmiernych kosztów.

Oferty pracy z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!