Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowości w BMW serii 7: silniki Diesla i napęd xDrive

Wojciech Frelichowski
Jesienią tego roku w BMW serii 7 pojawią się dwa, nowe silniki Diesla. Ponadto auto będzie opcjonalnie wyposażane w zmodernizowany układ napędu na obie osie xDrive.

BMW 740d otrzyma nowy, sześciocylindrowy rzędowy silnik Diesla o mocy 306 KM z technologią BMW TwinPower Turbo. Z kolei BMW 730d, czyli drugi model z jednostką wysokoprężną w gamie, utrzymuje pozycję najbardziej ekologicznej i wydajnej paliwowo luksusowej limuzyny na świecie poprzez dalszą redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 oraz dostępności opcjonalnej technologii BMW BluePerformance. To kolejny model BMW spełniający normy emisji spalin EU6.
Model BMW 740d otrzymał nowoopracowany, aluminiowy sześciocylindrowy silnik Diesla z technologią TwinPower Turbo oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail i piezowtryskiwaczami pracującymi przy ciśnieniu wtrysku dochodzącym do 2000 bar. Wysokociśnieniowy wtrysk paliwa dba o wyjątkowo precyzyjne dozowanie paliwa, co pozwala zoptymalizować zarówno wydajność pojazdu, jak i emisję szkodliwych substancji.

System doładowania opiera się na zasadzie działania układu Variable Twin Turbo i zawiera dwie turbosprężarki o różnych gabarytach, dzięki czemu mogą pracować osobno lub w duecie w zależności od chwilowego zapotrzebowania na moc.

Nowy silnik produkuje 306 KM mocy oraz 600 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu BMW 740d charakteryzuje się osiągami porównywalnymi z modelami wyposażonymi w o wiele większe jednostki napędowe, a jednocześnie zadowala się niewielką ilością paliwa. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Średnie zużycie paliwa w cyklu UE na poziomie 6,9 litra/100 km oraz emisja CO2 równa 181 g/km oznaczają, iż BMW 740d wyznacza nowe standardy pod względem wydajności w swojej klasie.

BMW BluePerformance

(fot. Fot. BMW)

Podobnie, jak BMW 330d wprowadzone na rynek jesienią 2008 roku, BMW 730d może zostać wyposażone w opcjonalną technologię BMW BluePerformance. W modelu BMW 730d z technologią BluePerformance oprócz filtra cząstek stałych oraz katalizatora utleniającego (które stosowane są standardowo) umieszczono także katalizator akumulacyjny NOx. W rezultacie, system oczyszczania spalin tego sześciocylindrowego silnika wysokoprężnego o mocy 240 KM redukuje ilość tlenku azotu do poziomu, jaki będzie wymagany dopiero w roku 2014 w ramach standardów EU6.

Modyfikacje silnika i układu napędowego BMW 730d pozwoliły obniżyć średnie zużycie paliwa w cyklu UE do 6,8 litra/100 km, a emisję CO2 do 178 g/km.

BMW serii 7 dostępne jest obecnie w dwóch wariantach wysokoprężnych i trzech benzynowych, włączając w to topowe modele BMW 760i oraz BMW 760 Li z dwunastocylindrowymi silnikami.

Podwójny debiut układu xDrive

Poczynając od wersji z roku modelowego 2010, układ napędu na cztery koła xDrive dostępny będzie również w BMW serii 7. W BMW 750i xDrive oraz BMW 750Li xDrive ten permanentny, elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła dba o poprawny rozdział mocy 407 KM generowanej przez silnik V8 z technologią TwinPower Turbo, a jednocześnie spełnia wszelkie wymagania kierowcy w każdej sytuacji.

Układ xDrive kieruje napęd odpowiednio do sytuacji i precyzyjnie na tę oś, której koła mają najlepszy kontakt z nawierzchnią poprzez przekładnię rozdzielczą ze sterowanym elektronicznie sprzęgłem wielotarczowym. Układ reaguje przy tym wyjątkowo precyzyjnie i szybko, dzięki czemu luksusowe limuzyny BMW z napędem na cztery koła odznaczają się niezwykle bezpiecznymi właściwościami jezdnymi we wszystkich warunkach drogowych.
Dynamiczna charakterystyka układu xDrive pozwala na neutralne pokonywanie zakrętów oraz zapewnia doskonałą stabilność. Podczas pokonywania łuków większość momentu obrotowego przekazywana jest na tylną oś, co zapobiega podsterowności i czyni auto bardziej zwinnym.

Działanie układu xDrive zależne jest od kąta skrętu kół ustalonego przez kierowcę. Podczas płynnej jazdy na wprost BMW xDrive rozdziela moment napędowy na przednią i tylną oś w stosunku 40:60, podczas gdy w zakręcie układ może przenieść do 80 procent mocy na tylną oś, co zapewnia spontaniczne reakcje układu kierowniczego i pozwala na obranie precyzyjnego toru jazdy po łuku. Zaraz po wyjściu z zakrętu BMW xDrive przywraca standardowy rozkład napędu, dbając o maksymalną trakcję podczas przyspieszania z wyprostowanymi kołami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!