Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powiatowy rzecznik konsumentów: kupujący nie znają swoich praw

Inga Domurat, [email protected]
Fot. internet
Kupujący nie wiedzą, że z umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorcy mogą się wycofać. Nie wiedzą, co jest ważne przy podpisywaniu umowy o pożyczkę oraz jak skutecznie reklamować towar - mówi świdwiński rzecznik konsumentów.

KONTAKT

KONTAKT

Andrzej Rewiński, powiatowy rzecznik konsumentów, dyżuruje codziennie w siedzibie świdwińskiego starostwa w godzinach jego otwarcia. Porad udziela też telefonicznie pod numerem: 094 365-03-22.

Prawie 500 mieszkańców powiatu świdwińskiego skorzystało w 2008 roku z pomocy rzecznika konsumentów. Dzięki jego interwencji, sporo problemów konsumentów udało się rozwiązać.

Z umowy na montaż drzwi z kołobrzeską firmą Procner Okna wykaraskała się tym sposobem niewidoma konsumentka, inwalidka I grupy. Kobieta umawiała się na drzwi wewnętrzne, które miały ją kosztować 850 złotych. Jednak w dniu sprzedaży podpisała, wierząc na słowo, umowę - jak się okazało na 1,9 tys. złotych. Bo nieświadomie zgodziła się na zaciągnięcie kredytu i wstawienie droższych drzwi zewnętrznych. Montażysta wykorzystał jeszcze niepełnosprawność kobiety i wstawił jej drzwi uszkodzone. Na dodatek sprzedawca nie zostawił klientce umowy na montaż drzwi i kserokopii umowy kredytowej.

Inny przykład: firma Mars wymieniła konsumentce starą chłodziarko-zamrażarkę, którą zżerała korozja, na nową. Mieszkanka Świdwina, choć wykupiła specjalny paszport na ten sprzęt przedłużający jego ochronę gwarancyjną do 5 lat, wcześniej nie mogła doprosić się nawet naprawy!

Rzecznik pomógł też mieszkance Sławoborza, której mąż kupił skuter na kredyt. Umowa zakładała ubezpieczenie kredytu na wypadek śmierci kredytobiorcy w Towarzystwie Ubezpieczeń Lukas Sernice. Jednak, gdy mężczyzna faktycznie zmarł, firma odmówiła wypłaty odszkodowania. Zmieniła zdanie i spłaciła 4 tys. kredytu dopiero po interwencji rzecznika.

Takich spraw, które nie kończyły się na poradzie (tych było prawie 450), a wystąpieniem interwencyjnym do przedsiębiorcy, było w ubiegłym roku w powiecie świdwińskim 50.

- 32 udało mi się zakończyć pozytywnie, osiem jeszcze jest w toku - wyjaśnia Andrzej Rewiński. - Niestety, dziesięć spraw przedsiębiorcy nie chcieli rozstrzygnąć na korzyść konsumenta i w efekcie większość z nich trafiła do sądu, po wcześniejszym przygotowaniu przeze mnie pozwu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!