Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co zrobić z gruzem budowlanym?

MAGDA MIKOŁAJCZYK [email protected]
Takie pozostałości po remoncie jeszcze wczoraj można było zobaczyć w samym centrum Koszalina - tuż przy Pałacu Młodzieży.
Takie pozostałości po remoncie jeszcze wczoraj można było zobaczyć w samym centrum Koszalina - tuż przy Pałacu Młodzieży.
- Niedawno skończyłem odnawiać łazienkę. Jak to zazwyczaj po remoncie, zostało dużo gruzu i kafli. Co mam z nimi zrobić - pyta nasz Czytelnik.

- Wiem, że do śmietnika gruzu wyrzucać nie można. I sam się denerwuję jak ktoś to robi.

Gruzu budowlanego można oczywiście pozbyć się samemu wywożąc go na najbliższe wysypisko śmieci. Do tego potrzebne są specjalne pojemniki na przewożenie odpadów oraz odpowiedni środek transportu. Wysypisko śmieci w Mielnie pobiera opłatę, której wysokość zależy od rodzaju nieczystości. Jeżeli jednak nie mamy ich czym przewieźć, możemy skorzystać z usług PGK.

- Państwowe Gospodarstwo Komunalne pomaga usunąć odpady takie jak gruz budowlany, papier, szkło, papa. W tym celu trzeba wynająć kontener lub kupić specjalne worki. Po te ostatnie można również zgłaszać się do niektórych spółdzielni, które mają z nami podpisaną umowę na wywóz takich odpadów - mówi Roksana Sejmicka, pracująca w PGK w dziale obsługi klienta.

Jeśli przeprowadziliśmy niewielki remont i chcemy pozbyć się pozostałości po nim to najbardziej opłaca się kupić w PGK worki na gruz. Koszt jednego to sześć złotych, a mieści się w nim do 35 kg.

Do wywozu większej ilości nieczystości najlepiej wynająć kontener. W tym celu należy udać się do siedziby PGK lub odpowiedniego oddziału i podpisać zlecenie na wykonanie jednorazowej usługi. Usługa ta obejmuje dostarczenie kontenera, jego odbiór i wywóz śmieci na składowisko. Dotyczy to zarówno osób prywatnych jak przedsiębiorców. Podstawienie kontenera kosztuje 130 zł. Dodatkowo, płaci się za każdą tonę odpadów w zależności od ich rodzaju. Przy podpisywaniu zlecenia pobierana jest kaucja (zaliczana na poczet płatności za usługę) w wysokości 50 zł (kontener 3m3) lub 100 zł (kontener 5 i 7m3). Kaucję odliczamy później od kwoty, wystawionej na fakturze.

Można skorzystać również z usług prywatnych przedsiębiorstw, zajmujących się wywozem nieczystości np. "Ekosan". Wynajęcie kontenera o pojemności 5m3 wynosi 200 zł. Odpady składowane są na wysypisku w Sianowie i tam, w zależności od ich rodzaju naliczana jest odpowiednia cena za tonę.
Jeśli ktoś poskąpi pieniędzy na kontener czy specjalne worki może go to drogo kosztować. Takiego delikwenta straż miejska może ukarać mandatem 50, a nawet 500 zł.

- Zgodnie z artykułem 117 Kodeksu wykroczeń, właściciel posesji, składujący na lub przy jej terenie odpady może otrzymać karę grzywny do 500 zł. - mówi Waldemar Kuźmiński, pracujący w straży miejskiej. - Natomiast wszyscy, którzy podrzucają śmieci, mogą dostać mandat w wysokości 50 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!