Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powiat przejmuje PKS

Rajmund Wełnic [email protected]
Dworzec PKS w Szczecinku przy ulicy Kaszubskiej to także cenny majątek.
Dworzec PKS w Szczecinku przy ulicy Kaszubskiej to także cenny majątek. Fot. Rajmund Wełnic
Przejęcie PKS przez starostwo jest już niemal przesądzone. W dalszej perspektywie firma ma być połączona z Komunikacją Miejską.

Takie wieści przywiózł z Warszawy starosta szczecinecki Krzysztof Lis.

- Byliśmy na spotkaniu z Krzysztofem Żukiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - mówi starosta. - Potwierdził, że nasz wniosek o komunalizację PKS Szczecinek zostanie uwzględniony w ciągu miesiąca - półtora od chwili, gdy tylko sąd zarejestruje spółkę w rejestrze sądowym.

To czysta formalność po tym, jak pod koniec marca minister skarbu podpisał akt komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa PKS w Szczecinku. Prawo daje powiatowi możliwość ubiegania się o nieodpłatne przejęcie takiej firmy. Starostwo od dawna nie ukrywało, że ma takie plany.

Dlaczego powiat chce mieć PKS? - Baliśmy się, że gdyby resort wystawił szczecineckiego przewoźnika na sprzedaż, to znalazłby się zainteresowany inwestor, ale nie firmą, ale atrakcyjnymi terenami, jakie ona zajmuje w centrum Szczecinka - wyjaśnia Krzysztof Lis.

Faktycznie baza i warsztaty PKS przy ulicach Klasztornej i 28 Lutego zajmują kilka hektarów blisko jeziora i osiedli mieszkaniowych w środku miasta. - Mogło być tak, że nabywca ciąłby kolejne połączenia, na koniec wszystko zlikwidował, sprzedał teren, a mieszkańcy powiatu zostaliby bez transportu - dodaje starosta.

Komunalizacja PKS umożliwi połączenie powiatowego już PKS z ratuszową Komunikacją Miejską. To - jak mówią samorządowcy - perspektywa dwóch lat.
- Chcieliśmy utworzyć z miastem jedną dużą firmę przewozową - mówi Krzysztof Lis. Wtedy przeprowadzka bazy PKS byłaby nieuchronna.

Załogę i związkowców martwi jednak co innego - redukcje zatrudnienia i pula 15 procent darmowych akcji dla pracowników przy okazji prywatyzacji. Starosta uważa, że przy komunalizacji załodze nie przysługuje pakiet akcji pracowniczych. Te można rozdać jedynie przy sprzedaży firmy. - Zwolnień też przy połączeniu nie da się uniknąć, bo po co w jednej firmie dwie administracje, podwójna księgowość, czy rozbudowane dwa zaplecza techniczne? - pyta Krzysztof Lis.

- Poza tym, że starosta złożył wniosek o komunalizację, o sprawie nic oficjalnie nie wiem, o wielu sprawach dowiaduję się z mediów - powiedział nam poproszony o komentarz Lesław Wełk, dyrektor PKS. Nie ukrywa, że sceptycznie podchodzi zwłaszcza do planów połączenia z KM. - Wiemy, że miastu zależy na przejęciu atrakcyjnych terenów, ale już o nowej siedzibie PKS nie mówi się ani słowa - mówi. - PKS przecież nie zmieści się przy Cieślaka (baza KM - red.), a nie rozpłynie się w powietrzu.

Dodajmy, że PKS w Szczecinku zatrudnia 226 osób, z tego 90 w filii w Złocieńcu. Tabor firmy liczy 96 autobusów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!