Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szkoły zawodowe do poprawki

Alina Konieczna
– Skorzystają uczniowie oraz dorośli słuchacze, którzy łatwiej i w krótszym czasie będą mogli zdobyć nowe kwalifikacje – mówi Renata Buss, wicedyrektor CKU.
– Skorzystają uczniowie oraz dorośli słuchacze, którzy łatwiej i w krótszym czasie będą mogli zdobyć nowe kwalifikacje – mówi Renata Buss, wicedyrektor CKU. Radek Koleśnik
W Centrum Kształcenia Ustawicznego w Koszalinie odbyła się konferencja poświęcona reformie kształcenia zawodowego. O rozmowę poprosiliśmy Renatę Buss, wicedyrektora CKU.

- Kiedy zostanie wprowadzona reforma kształcenia zawodowego?
- Zmiany w szkołach zawodowych będą wprowadzone 1 września 2012 roku. Nadal czekamy na podpisy rozporządzeń dotyczących klasyfikacji zawodów oraz podstawy programowej - te dokumenty wciąż są w fazie projektu.

- Co nowego przyniesie niedaleka przecież przyszłość?
- Zostanie ujednolicona lista zawodów obowiązującą w szkolnictwie. Teraz będzie ona identyczna z zawodami obecnymi na rynku pracy. Kolejną zmianą będzie nowa podstawa programowa, która umożliwi uczniom, bądź słuchaczom zdobywanie nowych kwalifikacji bez potrzeby powtarzania całego cyklu edukacji. Przykładowo, jeśli technik ekonomista będzie chciał zdobyć dyplom technika administracji, bo taki wymóg postawi przed nim pracodawca, będzie uczył się krócej i wyłącznie tych treści, które są niezbędne technikowi administracji.

- W tej reformie mówi się o kształceniu modułowym. Na czym ono będzie polegało?
- W niektórych szkołach kształcenie modułowe już jest prowadzone. Polega na łączeniu teorii z praktyką. Zajęcia odbywają się w blokach ćwiczeniowych, uczniowie wykonują określone zadania. Nauczyciel jest bardziej trenerem, niż wykładowcą, wskazuje uczniom drogę, ale ścieżkę dojścia do celu wybierają sami słuchacze.
- Czy zapowiadane zmiany będą korzystne dla uczniów?
- Skorzystają uczniowie oraz dorośli słuchacze, którzy łatwiej i w krótszym czasie będą mogli zdobyć nowe kwalifikacje. Trzeba tu dodać, że od 2012 roku znikną technika uzupełniające, jeśli absolwent zasadniczej szkoły zawodowej będzie chciał zdobyć maturę, pójdzie do liceum ogólnokształcącego. Będzie uczyć się o rok krócej i tylko przedmiotów ogólnokształcących.

- A jak reformę oceniają nauczyciele?
- Idea jest bardzo dobra, jednak wiąże się z przeniesieniem wielu obowiązków na nauczycieli, którzy na podstawie podstawy programowej będą musieli opracować programy kształcenia w danych zawodach. A czasu jest niewiele.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!