Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koszalin: rondo Solidarności z instrukcją obsługi

Marzena Sutryk
- Kierowcy muszą sugerować się znakami pionowymi i poziomymi, które znajdują się na wjazdach na rondo  - mówi Michał Żuber, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, który jest autorem nowej organizacji ruchu na rondzie Solidarności.
- Kierowcy muszą sugerować się znakami pionowymi i poziomymi, które znajdują się na wjazdach na rondo - mówi Michał Żuber, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, który jest autorem nowej organizacji ruchu na rondzie Solidarności. ZDM Koszalin
Nasz raport powstał specjalnie dla naszych Czytelników, którzy dzwonią do redakcji, komentują zmiany na rondzie Solidarności w Koszalinie i wciąż pytają, jak prawidłowo się po nim poruszać.

Niektórzy z nich prosili, by pokazać tzw. rzut z góry wspomnianego ronda, by kierowcy mogli na spokojnie przyjrzeć się, jakie obowiązują tam rozwiązania. Obraz jest czytelny, wystarczy więc przeanalizować każdy wjazd i zjazd. - Kierowcy muszą sugerować się znakami pionowymi i poziomymi, które znajdują się na wjazdach na rondo - mówi Michał Żuber, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, który jest autorem nowej organizacji ruchu na rondzie (które stało się kierunkowym). - Ci, którzy dojeżdżają do ronda, muszą pamiętać, że jadący po nim w danej chwili to świętość - to im trzeba ustąpić pierwszeństwa podczas wjazdu, nie wolno zajeżdżać nikomu drogi, bo automatycznie, w razie stłuczki, winowajcą jest ten, który nie ustąpił pierwszeństwa. Świętością są też linie ciągłe, nie wolno ich przejeżdżać, bo inaczej taki kierowca, który łamie przepisy, stwarza zagrożenie dla innych.

- To rondo pod względem organizacji ruchu jest podobne do ronda im. kardynała Jeża przy pomniku Hasiora - wskazuje Żuber. - Z tą różnicą, że rondo Solidarności ma aż pięć wlotów i to wymusiło nieco inne rozwiązania. Mianowicie wloty na ul. Połczyńskiej z obu stron ronda zostały tak zorganizowane, że z prawego pasa skręcamy tylko w prawo, natomiast na pozostałych ulicach z prawego pasa można skręcić w prawo, ale też pojechać prosto.

Nasz ekspert dodaje, że nie obawiałby się, jak komentują niektórzy na forum gk24.pl, o warunki jazdy zimą na tym rondzie. - Bo niektórzy kierowcy biją na alarm, że rondo zasypie śnieg i co wtedy? - wylicza Żuber. - Bo ich zdaniem znaki nie będą widoczne. Tymczasem proszę pamiętać, że przez to rondo biegnie droga krajowa, a to wymusza utrzymywanie jej w jak najlepszym stanie, ona musi być na bieżąco odśnieżana. Nie ma takiej możliwości, by tam zalegał śnieg. Poza tym dla kierowców wskaźnikiem są też znaki pionowe, one także pokazują kierunek jazdy.

Michał Żuber był wcześniej także autorem zmian organizacji ruchu na rondach w Słupsku. Tam także w większości przypadków udało się wprowadzić ronda kierunkowe: - I one naprawdę się sprawdzają, upłynniają ruch, a jednocześnie uniemożliwiają kierowcom jazdę tylko po zewnętrznym pasie. Dzięki temu rondo staje się drożne - mówi dyrektor. - W Słupsku rzeczywiście rozwiązania na rondach świetnie się sprawdzają - potwierdzają Czytelnicy dzwoniący do redakcji. - Jeździ się tam łatwiej i bezpieczniej, podobnie jak na rondzie Solidarności po zmianach. Tylko trzeba zwolnić, być ostrożnym i ustępować pierwszeństwa innym zgodnie ze znakami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo